منظور از واژۀ حجاب در قرآن کریم، حجاب کامل و پوشش و ستر است نه به معنای پوشاندن بخشی از بدن و آشکارساختن بخش دیگری از آن:
الله متعال میفرماید: ﴿وَبَیْنَهُمَا حِجَابٌ﴾ [الأعراف: ۴۶]. «و در میان آن دو (گروه بهشتی و دوزخی) حجابی است».
طبری در تفسیر خویش میگوید: حجاب، مانع میان بهشت و جهنم است که همان سور است.
الله متعال میفرماید: ﴿وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ حِجَابًا مَسْتُورًا۴۵﴾ [الإسراء: ۴۵]. «و (ای پیامبر!) هنگامیکه قرآن بخوانی، میان تو و میان کسانیکه به آخرت ایمان نمیآورند، پردهای پوشیده قرار میدهیم».
طبری میگوید: بین تو و بین آنان حجابی قرار دادیم که مانع میشود از اینکه دلهایشان آنچه را بر آنان میخوانی بفهمند.
الله متعال میفرماید: ﴿فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا﴾ [مریم: ۱۷]. «پس میان خود و آنها پردهی کشید».
طبری میگوید: یعنی پوششی میان خود و اهل خویش افکند که او را از آنان و مردم در پوشش قرار میداد.
الله متعال میفرماید: ﴿وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ﴾ [الأحزاب: ۵۳]. «و هنگامیکه چیزی (از وسایل زندگی به عاریت) خواستید، پس از آنان (= زنان پیامبر) از پشت پرده بخواهید، این (کار) برای دلهای شما و دلهای آنان پاکیزهتر است».
طبری میگوید: از پشت پردهای میان شما و آنان.
الله متعال میفرماید: ﴿فَقَالَ إِنِّی أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَیْرِ عَنْ ذِکْرِ رَبِّی حَتَّى تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ٣٢﴾ [ص: ۳۲]. «پس گفت: «من این اسبان را به خاطر (فرمان) پروردگارم دوست دارم» (و پیوسته به آنها نگاه میکرد) تا از دیدگانش پنهان شدند».
طبری میگوید: تا اینکه خورشید در پرده پنهان شد؛ یعنی: در غروب خویش ناپدید گشت.
الله متعال میفرماید: ﴿وَقَالُوا قُلُوبُنَا فِی أَکِنَّهٍ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَیْهِ وَفِی آذَانِنَا وَقْرٌ وَمِنْ بَیْنِنَا وَبَیْنِکَ حِجَابٌ﴾ [فصلت: ۵]. «و گفتند: «دلهای ما از آنچه ما را به آن دعوت میکنی در پوششهای است، و در گوشهایمان سنگینی است، و میان ما و تو حجابی است».
طبری میگوید: میگویند: ای محمد، میان ما و تو، حفاظی است که مانع از اجتماع ما و تو میشود تا یکدیگر را ببینیم. منظور از این حجاب، اختلاف آنان در دین است.
الله میفرماید: ﴿وَمَا کَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْیًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ﴾ [الشورى: ۵۱]. «و برای هیچ بشری (ممکن) نیست که الله با او سخن بگوید، مگر با وحی یا از پس پرده».