حافظ ابن رجب – رحمه الله – میگوید: بر هر کسی که امر و دستور رسول الله صلی الله علیه وسلم به او میرسد و صحت آن را تشخیص میدهد، واجب است که برای امّت بیان کند و آنان را نصیحت کرده و به تبعیت کردن از اوامر رسول الله صلی الله علیه وسلم دستوردهداگر چه دستور رسول الله صلی الله علیه وسلم مخالف رأی و نظر هر مجتهد بزرگی از امت باشد وبه حقیقت دستور وامر رسول الله صلی الله علیه وسلم از دستور ورای ونظر هر مجتهد بزرگی که به اشتباه با امر رسول اکرم صلی الله علیه وسلم مخالفت کرده، بزرگتر و محترم تر و محقّقتر است» ([۱]).
استاد حفظ الله میگوید: «درحقیقت هر کس به تمام آنچه که در سنّت ثابت شده است، پایبند باشد، اگر چه مخالف با بعضی از گفتههای اقوال ائمه باشد، این عمل او مخالفت با مذهبش نیست و از راه و روش آنان خارج نشده است، بلکه از آنان تبعیت کرده است، و به محکمترین دستاویز در آویخته و او را از سقوط وهلاکت میرهاند و اصلاً گسستن ندارد، و هر کس بخاطر قول یا گفته بعضی از امامان مجتهد با سنّت مخالفت کند علاوه بر اینکه از راه و روش آنان خارج شده و از آنان تبعیت نکرده است، بلکه سرپیچی کرده و مخالف گفتههای ایشان برخورد نموده است»([۲]).
به این ترتیب – برادر خواننده- پی خواهید برد، آنگونه که کینه توزان و بدخواهان و کسانی که ناعادلانه رفتار میکنند و هدف آنان دشمنی و خصومت است و فکر میکنند: که ما امامان مجتهد را دوست نداریم و نسبت به آنان کینه و دشمنی داریم، و آنان را مورد سرزنش و نکوهش قرار میدهیم، چنین نیست بلکه ما آنان رابزرگ ومحترم میدانیم خدا شاهد است که ما آنان را شدیدا دوست داریم وآنان را جزو سلف صالح خود، کسانی که مسلمانان را به اقتداکردن وتبعیت از راه و روش آنان دعوت کرده، بحساب میآوریم، و به مسلمانان میفهمانیم که آنان برتر بودند و فضیلت داشتند و صاحب شرافت و کرامت بودند، آنان کسانی بودند که ما را به سوی راه و روش صحیح که واجب است در آن مسیر حرکت کنیم، هدایت و راهنمایی نمودند و آن همان حاکمیت کتاب و سنت در هر مسأله اختلافی است و آنان صراحتاً اعلان برگشت از هر رأی و نظری که ازجانب ایشان مخالف با کتاب و سنت باشد، کردهاند، علاوه بر اینها استقامت، تقوا، پرهیزکاری احتیاط و زهد و امانت داری که در وجود آنها بود. تمامی سعی و تلاش خود را صرف بدست آوردن حق کردهاند، ولی خداوند- تبارک و تعالی- از اینکه کتابی به غیر از قرآن را به حد کمال رسانده و آن را کاملاً صحیح و اصلاح نماید. و از اینکه کسی به غیر از او در تمامی مسائل به حق دست پیدا کند، خودداری میکند تا دلیلی باشد بر اینکه همانا اوست پروردگار و اله و معبود واحد و هر آنچه و هر کس که غیر اوست، مخلوق، ناتوان و نیازمند او هستند.ای خواننده گرامی – این رأی و نظر ما درباره امامان مجتهد است، مخصوصاً ائمه اربعه- که به حقیقت مشخص بوده وعین حقیقت است. ان شاءالله، هر کس که ادّعا میکند که نظر و اعتقاد ما بر خلاف آنچه که ما ذکر کردیم، میباشد. – قسم به خدا- برما دروغ و افترا بسته است و ما از هر آنچه که مخالف با این عقیده مذکور باشد، بدور بیزاریم و دعوت میکنیم از کسانی که غیراین را بر ما ثابت کنند.
[۱]– نقله فی التعلیق علی ایقاظ الهمم ،ص ۹۳٫
[۲]– صفه الصلاه ، ص ۳۴٫