جواب و سؤال عقیدتی

سوال اول:
چرا من موافق با گفته های عالمانی هستم که میگویند باید گنبد سبز بر روی مقبره رسول اللّه علیه الصلاه والسلام خراب شود؟

جواب:
من وقتی خود را یک مسلمان میدانم باید پیرو قرآن و سنت رسول اللّه علیه الصلاه والسلام باشم و دلایلم را از قرآن و سنت بگویم.

ابتدا دلیل از قرآن

در قرآن اللّه متعال میفرماید:

«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسولِ اللهِ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ …».
«پیامبر خدا الگو و سرمشق نیکو و پسندیده‌ای برای شما است» [احزاب/۲۱].

و در جای دیگر میفرماید:

« وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَی(۳) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَی».
«و (محمد) هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‏گوید! آنچه می‏گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست».
[نجم/۳-۴]

و باز در جای دیگر میفرماید:
«وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ».
«احکام و دستوراتی که پیامبر به شما می‌دهد به آن چنگ بزنید و از آنچه که شما را باز می‌دارد دست بردارید».
[حشر/۷]

اللّه در قرآن طبق این آیات رسول اللّه علیه الصلاه والسلام را بهترین الگو و انسانی که از رو هوا و هوس حرف نمیزند معرفی نموده و ما را فرمان به پیروی از دستورات پیامبر علیه الصلاه والسلام نموده خب حالا با این توضیحات برویم در قست احادیث:

احادیث

رسول اللّه علیه الصلاه والسلام در چندین جا ما را نهی نموده از ساختن گنبد و بارگاه یا گچ کاری قبور به این احادیث توجه کنید:

از جابر (رضی الله عنه) روایت می شود که گفت: «نَهَی رَسُولُ اللَّهِ -صلی الله علیه وسلم- أَنْ یُجَصَّصَ الْقَبْرُ وَأَنْ یُقْعَدَ عَلَیْهِ وَأَنْ یُبْنَی عَلَیْهِ».
« پیامبر صلی الله علیه وسلم از گچ کاری قبور، و از نشستن بر روی آن و از بنا سازی بر روی قبور، نهی کردند».
(مسلم /۹۷۰)

و در جای دیگر سیدنا علی رضی اللّه عنه:
عن أبی الهیاج الاسدی قال : قال لی علی بن أبی طالب: «ألا ابعثک علی ما بعثنی علیه رسول الله صلی الله علیه وسلم أن لا تدع تمثالا [روایه :صوره ] [فی بیت] إلا طمسته، ولا قبرا مشرفا إلا سویته».
« ابوهیاج اسدی روایت می کند: علی ابن ابی طالب رضی الله عنه به من گفت: آیا تورا مامور به انجام کاری نکنم که رسول الله صلی الله علیه وسلم برای انجام آن کار مرا امر کردند؟هر تصویری که در خانه ای دیدی آنرا ازبین ببر و هر قبری را که مرتفع بود با زمین هموار کن».
[صحیح مسلم (۳/۶۱)]

و باز در جای دیگر ابوسعید خدری روایت می کند:
«ان النبی صلی الله علیه وسلم نهی أن یْبنی علی القبر».
«رسول الله صلی الله علیه وسلم از ساختن بنا روی قبر منع کرده است».
[ابن ماجه (۱/۴۳۷، ۴۷۴)]

نتیجه گیری:

خب حالا با این همه دلایل از احادیث و قرآن کلام اللّه آیا شک و شبه ای برای کسی میماند برای خراب کردن این گنبد، اگر مخالف باشید در جواب باید بگویم پس با حکم اللّه و رسولش مخالفت ورزیده اید.
و به صورت کلی این هم بدانید که این گنبد نه در زمان صحابه و نه در خیرالقرون بلکه بعد ها توسط صوفی مسلکها ساخته شده است اما دلیلی که الان هم خراب ننموده اند بخاطر مصلحت مسلمین هست اما شاید روزی هم خراب کنند چون عمل باید بکنیم به قرآن و سنت و پیرو آن باشیم ولاغیر
و هم به جای خراب کردن میشود با مردم با مصالحه برخورد نمود و عقاید آنها را به سمت صحیح سوق داد تا ان شاءاللّه زمینه اش آماده شود و بهترین کار این هست که خراب شود طبق آیات قرآن و احادیث صحیح زیرا ما مسلمانیم و پیرو راه رسول اللّه علیه الصلاه والسلام…….
پس بنابراین:
بنا به مصلحت احساساتی نباید عمل نمود چون سرانجام و نتیجه ای جز شر بیشتر درپی نخواهد داشت و وظیفه ما در این مرحله فقط انکار قلب و زبان است که مردم را از منکر بودن این اعمال آگاه سازیم.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …