ممکن نیست که از یک لفظِ واحد، در حالت واحد، هم معنای حقیقی اراده شود و هم معنای مجازی، بدینگونه که هر دوی آنها مراد باشند، مانند این که گفته شود: «لا تقتل الأسد» و مراد از آن، هم شیر درنده باشد و هم مردِ شجاع، زیرا آنچه که در هنگام اطلاقِ لفظ به ذهن متبادر میشود، همان معنای حقیقی است و اگر قرینهای دال بر ارادهی معنای مجازی یافت شود، لفظ برای این معنای مجازی متعین میشود و ارادهی معنای حقیقی منتفی میگردد. برخی نیز قایل به جواز ارادهی حقیقت و مجاز باهم شدهاند، اما صحیح رأی اول است.
آری، استعمالِ لفظ در معنایی مجازی که معنای حقیقی هم تحت آن مندرج است، صحیح و همان چیزی است که علما آن را عموم مجاز مینامند و ممکن است، مانند حمل لفظ «أم» بر اصل که در این صورت، مادر و جدهها را شامل میشود. نیز، مانند این که کسی سوگند بخورد که پا به خانهی فلانی نمیگذارد و منظور وی از پا گذاشتن ورود باشد، زیرا پا گذاشتن سبب برای ورود است و او سبب را ذکر کرده و مسبّب را اراده کرده است؛ این معنایی مجازی و شامل هر نوع ورود، بدون کفش یا با کفش، میشود. در این صورت، سوگندِ وی با عمومِ مجاز است که شکسته میشود نه با جمعِ بین حقیقت و مجاز.