جمع آوری و کتابت قرآن که در زمان خلفای راشدین چگونه صورت گرفت؟

لطفا بفرمایید چگونه جمع آوری و کتابت قرآن که در زمان خلفای راشدین صورت گرفت بدعت محسوب نمیشود؟

الحمدلله،

اولا پیامبر صلی الله علیه وسلم در حدیثی صحیح می فرماید:

« أُوصِیکُمْ بِتَقْوى اللَّه، وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَهِ وإِنْ تَأَمَّر عَلَیْکُمْ عَبْدٌ حبشی، وَأَنَّهُ مَنْ یَعِشْ مِنْکُمْ فَسَیرى اخْتِلافاً کثِیرا. فَعَلَیْکُمْ بسُنَّتی وَسُنَّهِ الْخُلُفَاءِ الرَّاشِدِینَ الْمَهْدِیِّین، عضُّوا عَلَیْهَا بالنَّواجِذ، وإِیَّاکُمْ ومُحْدثَاتِ الأُمُورِ فَإِنَّ کُلَّ بِدْعَهٍ ضلالَهٌ » رواه أبو داود، والترمذِی وقال حدیث حسن صحیح.

از ابونجیح عرباض بن ساریه رضی الله عنه روایت شده که گفت:رسول الله صلی الله علیه وسلم  برای ما موعظهء شیوائی نمود که دلها از آن ترسیده، و چشمها اشک ریزان شد. گفتم: یا رسول الله! گویا این موعظهء کسیست که وداع می کند، ما را وصیت کن.فرمودند: شما را به تقوی و ترس از خدا، و شنیدن و اطاعت کردن توصیه می کنم، هر چند غلام حبشی بر شما امیر باشد، و هر آینه آنکه از شما زنده بماند، بزودی شاهد اختلافات زیادی خواهد بود، پس بر شما باد به پیروی از طریقهء من، و طریقهء خلفای راشدین که آنها هدایت کنندگان اند، بر آن با دندانهای کرسی خویش گزیده و آنرا محکم گیرید، و بر شما باد که از امور بدعت دوری کنید، زیرا هر امر نوپیدایی گمراهی در پی دارد.

بنابراین سنت خلفا بدعت نیست و نباید آنرا خارج از شرع بدانیم اللخصوص که آنها در هر مسئله ای با بقیه صحابه مشورت نموده و موافقت آنها را دریافته اند.

ثانیا؛ جمع آوری قرآن در زمان عثمان رضی الله عنه با اجماع صحابه بود و این یک قائده است که اجماع جزئی از مصادر شرع می باشد. و اجماع صحابه بر سایرین حجت است و در این مسئله کسی با جمع آوری قرآن مخالفت نکرد.

عثمان رضی الله عنه قرآن را جمع‌آوری کرد و آن را در یک مصحف قرار داد و نسخه‌هایی از آن نوشت و به شهرهای اسلامی فرستاد، و یک نسخه از آن را پیش خود گذاشت، و تا به امروز مصحف به عثمان نسبت داده می‌شود و می‌گویند مصحف و نسخه عثمانی چون افتخار جمع‌آوری‌اش را او داشته است.

والله تعالی اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …