جمعه روز خاص مسلمانان

حذیفه رضی الله عنه  روایت کرده که: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله عیه و سلم أَضَلَّ اللَّهُ عَنِ الْجُمُعَهِ مَنْ کَانَ قَبْلَنَا فَکَانَ لِلْیَهُودِ یَوْمُ السَّبْتِ وَکَانَ لِلنَّصَارَى یَوْمُ الأَحَدِ فَجَاءَ اللَّهُ بِنَا فَهَدَانَا اللَّهُ لِیَوْمِ الْجُمُعَهِ فَجَعَلَ الْجُمُعَهَ وَالسَّبْتَ وَالأَحَدَ وَکَذَلِکَ هُمْ تَبَعٌ لَنَا یَوْمَ الْقِیَامَهِ نَحْنُ الآخِرُونَ مِنْ أَهْلِ الدُّنْیَا وَالاوّلونَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ الْمَقْضِىُّ لَهُمْ قَبْلَ الْخَلاَئِقِ.» ترجمه: «پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم فرمودند: خداوند روز جمعه را از امت‌های قبل از ما (به سبب سرکشی و عصیان) محروم کرد و روز شنبه را به یهود و روز یکشنبه را به نصاری داد. پس خداوند آن را برای ما قرار داد و ما را به سوی روز جمعه هدایت فرمود، پس (ترتیبش را) جمعه، شنبه و یکشنبه قرار داد و به همین صورت نیز آن‌ها در روز قیامت بعد از ما هستند. ما در اهل دنیا آخرین (أمّت) هستیم و در روز قیامت از سابقین و پیشی گیرانی هستیم که قبل از (دیگر) آفریدگان حسابرسی میشوند.»
این حدیث به فضیلت خاص دیگری از جمعه میپردازد و آن مختص بودنش برای مسلمانان میباشد و با ارج نهادن و تکریم این روز و انجام وظایف و بهرهمند شدن از فضایل این روز حق این روز پرداخته میشود.
 ابن بطال گفته: بر یهود و نصاری روزی از جمعه فرض گردید و انتخاب آن جمعه به خودشان واگذار شد تا شریعت و قوانین دینشان را در آن اقامه کنند ولی آن‌ها در اینکه کدامین روز باشد اختلاف کردند و هدایت نیافتند تا روز جمعه را انتخاب کنند. امام نووی نیز در این زمینه چنین گفته است: امکان دارد که صراحتاً به انتخاب روز جمعه امر شده باشند و آن‌ها اختلاف کرده که آیا تعیین جمعه لازم است یا حق تبدیل آن به روز دیگر را دارند پس اجتهاد کردند و خطا کردند. ولی با دادن این روز به مسلمانان و ارج نهادنش، مسلمانان از مزایا و فضیلت این نعمت بزرگ و باشکوه بهرهمند شدند و میشوند.
همچنین نشان میدهد که احترام این روز وانجام دادن عبادات مخصوص به خودش، نشان از هدایت یافتن ومسیر صحیح هدایت میدهد؛ چرا که فقط هدایت یافتگان این روز را مییابند.
 

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …