جایگاه و اهمیت سنت (۲)

این واقعیتی است که برای فهم قرأن و دین نیازمند احادیث و سنت رسول الله هستیم. به همین جهت حدیث و سنت بعد از قرآن به عنوان دومین اصل و منبع قانون گذاری در شریعت اسلام محسوب می شود و همه ی علما و فقها و مذاهب اسلامی به این اصل پایبند هستند و حدیث را در مسایل اعتقادی و فقهی و… حجت می دانند.

خود الله متعال هم در قرآن بعد از دستور به پیروی از خودش، دستور به پیروی از رسول را هم می دهد. به عنوان مثال:

در سوره نساء آیه(۵۹)می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ»: (ای کسانی که ایمان آورده اید ! از الله ( با پیروی از قرآن ) و از پیامبر (با تمسّک به سنّت او ) اطاعت کنید).

در سوره أنفال آیه (۱) می فرماید: «وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»: (و اگر ایمان دارید از الله و رسولش فرمانبرداری کنید).

و آیات دیگر…

پیام همه ی این آیات فقط یک چیز است و آن اینکه همان طور که از الله باید پیروی و اطاعت کنیم از رسول او هم باید پیروی کنیم و پیروی و اطاعت از رسول زمانی محقق خواهد شد که ما از احادیث و سخنان ایشان پیروی کنیم.

سخن پایانی

هم از نگاه عقل و هم از نگاه نقل همه ی ما موظف هستیم از رسول الله پیروی کنیم به همین جهت سنت و حدیث در شریعت اسلام اهمیت و جایگاه زیادی دارد تا جایی که بعد از قرآن، سنت و حدیث به عنوان دومین اصل در شریعت محسوب می شود. اما اگر نسبت به سنت و حدیث بی توجه باشیم و خود را از حدیث بی نیاز بدانیم قطعنا گمراه خواهیم شد زیرا بسیاری از آیات قرآن کلی است و نیاز به توضیح بیشتری دارد و این توضیحات در قالب حدیث به ما رسیده است. به قول قتاده بن دعامه رضی الله عنه: «قسم به خدا! هرکس از سنت پیامبر روی گرداند، هلاک می شود. بر شما واجب است به سنت عمل کنید و از بدعت دوری کنید». (مفتاح الجنه، سیوطی/ ص :۱۵۲ – ۱۵۳)

خدایا! به ما توفیق بده که به احادیث و سنت های رسول الله عمل کنیم.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

از سوی به سوی شدن در خواب شب

عَنْ عُبَادَهَ بْنِ الصَّامِتِ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلمقَالَ: «مَنْ تَعَارَّ …