جایگاه نیت صالح و ثمرات آن (۱)

نیت : اساس و زیر بنای عمل و اصل و ستون هر کاری است که اعمال بر آن بنیان می شود , همانا نیت روح عمل , و عمل تابع نیت است و با صحت نیت عمل نیز صحت می یابد و با فساد آن عمل نیز فاسد می شود و به وسیله ی نیت توفیق حاصل می شود و عدم آن موجب پستی و بی ارزشی است و بر معیار و اساس آن درجات در دنیا و آخرت تفاوت می یابد, و در این باره رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید :
(( إنَّما الاَعمالُ بِالنِّیّات وَ إنِما لِکُلِّ امرءٍ مَا نَوَی … ))متفق علیه
((اعمال به نیت ها بستگی دارند و هر کس از عمل خود به حسب نیتش اجر و پاداش کسب می کند…)).
الله متعال فرموده است : ( لَّا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَهٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَیْنَ النَّاسِ ۚ وَمَن یَفْعَلْ ذَٰلِکَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا )النساء (۱۱۴)).
(‏( در بسیاری از نجواها و پچ‌پچ‌هایشان خیر و خوبی نیست ، مگر در نجواها و پچ‌پچ‌های آن کسی که به صدقه و احسانی یا به کار نیکو و پسندیده‌ای یا اصلاح بین مردم دستور دهد . هر که چنین کاری را به خاطر رضای خدا انجام دهد ، خداوند پاداش بزرگی را بدو عطاء می‌کند ).
و این دلالت بر اهمیت و جایگاه نیت دارد , و همچنین دلالت بر این دارد که همه ی داعیان به سوی خداوند و همه ی مسلمانان نیاز به اصلاح نیت دارند , و زمانی که نیت اصلاح شود بنده اجر بزرگ و ثواب فراوانی بدست می آورد , و اگر هم عمل را انجام ندهد نیت صالحه آن را کفایت می کند.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …