جایگاه نزدیکان پیامبر صلی الله علیه وسلم و فاطمه نزد دو خلیفه ابوبکر و عمررضی الله عنهم

حضرات ابوبکر و عمر همواره حضرت علی را از هر طریقی و به طور کامل اکرام می‌کردند و او و حتی سایر بنی هاشم را در عطا و بخشش بر دیگران مقدم می‏داشتند

و او را در مرتبه و حرمت و محبت و تمجید و تعظیم مقدم می‏داشتند

همان‏گونه که افراد نظیر او را نیز مقدم می‏داشتند و او را به واسطه آن‏چه که خداوند به او فضل عنایت کرده بود، بر سایر افرادی که چنین فضیلتی نداشتند، برتر می‏دانستند.
هرگز سخن ناروایی از آنان در حق علی دیده نشده است
بلکه درباره هیچ‌یک از بنی هاشم سخن ناروایی نگفته ‏اند عمر اهل بیت پیامبر را در عطا و بخشش بر همه مردم مقدم می‏داشت و در عطا و بخشش آنان را بر همه مردم برتر می‏دانست.

حتی زمانی که برای عطا و بخشش‏ها دیوانی قرار داده شد و اسامی مردم نوشته شد به عمر گفتند: از تو شروع می‏کنیم. گفت: نه. از نزدیکان رسول الله شروع کنید.
وعمر را در جایگاهی قرار دهید که خداوند او را در آن جایگاه قرار داد.

بنابراین از بنی هاشم شروع کردند و بنی مطلب را به آنان ملحق کردن چرا که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «». «إنما بنو هاشم وبنو الـمطلب شیء واحد إنهم لم یفارقونا فی جاهلیه ولا إسلام» بخاری ابوداود و نسائی. «بنی هاشم و بنی مطلب یک چیز واحد هستند نه در جاهلیت و نه در اسلام از ما جدا نشدند».

او عباس، علی، حسن و حسین را مقدم کرد و برای آنان مقداری بیشتر از آن‏چه برای افراد نظیر آنان در سایر قبائل قرارداده بود، قرار داد و در بخشش اسامه بن زید را بر پسرش ترجیح داد.

پسر او عصبانی شد و گفت: اسامه را بر من ترجیح می‏دهی؟ عمر گفت: او در نزد رسول الله محبوب‏تر از پدرت بود.

آن‏چه که درباره مقدم داشتن بنی هاشم و برتر دانستن آنان ذکر کردیم در نزد همه علمای سیره و تاریخ امری مشهور است که دو نفر درباره آن با هم اختلاف نظر ندارند.

کسی‌که این‏گونه حق و حقوق نزدیکان و عترت رسول الله را رعایت کند آیا به نزدیک‏ترین مردم برای پیامبر صلی الله علیه وسلم
و بانوی زنان اهل بهشت ظلم و ستم می‌کند آن هم به دلیل مقدار ناچیزی از مال که به فرزندان او چندین برابر آن مال را عطا می‌کرد و به کسی که بیش از او از پیامبر دور بود عطا می‌کرد
ج ۳ ص ۱۷۲،۱۷۳٫ به نقل از کتاب: آل رسول الله و اولیای او قرآن اصحاب پیامبر را می ستاید و از آنها اعلان رضایت می کند

﴿وَٱلسَّٰبِقُونَ ٱلۡأَوَّلُونَ مِنَ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ وَٱلۡأَنصَارِ وَٱلَّذِینَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحۡسَٰنٖ رَّضِیَ ٱل لَّهُ عَنۡهُمۡ وَرَضُواْ عَنۡهُ﴾ [التوبه: ۱۰۰].

«پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار، و کسانى که به نیکى از آن‌ها پیروى کردند، خداوند از آن‌ها خشنود گشت، و آن‌ها (نیز) از او خشنود شدند».

و در جای دیگر می‌فرماید:

﴿لَّقَدۡ رَضِیَ ٱللَّهُ عَنِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ إِذۡ یُبَایِعُونَکَ تَحۡتَ ٱلشَّجَرَهِ ﴾ [الفتح: ۱۸].
«خداوند از مؤمنان هنگامى که در زیر آن درخت (بیعه‌الرضوان‌ که‌ در حدیبیه‌ انجام‌ گرفت) با تو بیعت کردند راضى و خشنود شد».

ابوبکر، عمر ، عثمان و علی جزو همین گروهی هستند .

مسلمانان باهم متحد شوید همانا دشمن شما شیطان است نباید مغلوب نفس و شیطان شویم، مسلمانان از اتحاد قدرت میگیرند.

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …