امام مقابل سر مرد و وسط زن میایستد دلیل آن چنین است:
آنچه از ابوغالب روایت شده است که گوید:
« همراه انس بن مالک بر جنازۀ مردی نماز خواندم، پس مقابل سر او ایستاد، سپس جنازۀ زنی از قریش را آوردند و گفتند: ای ابوحمزه! بر او نماز بخوان! او در برابر وسط تخت ایستاد، پس علاء بن زیاد به او گفت: آیا چنین دیدهای که پیامبر ﷺ بر جنازهای مثل جایگاهت بر این بایستد و در مقابل مرد جایگاهت از او؟ گفت: آری. پس وقتی که تمام کرد، گفت: حفظ کنید »
رواه ترمذی و ابوداود
اگر همراه امام جز یک شخص کسی دیگر را ندید، او در کنار امام همان گونه که در دیگر نمازها سنت است نمیایستد، بلکه پشت سر او میایستد، زیرا:
از عبدالله بن ابی طلحه روایت شده است که میگوید:
« ابوطلحه وقتی که عمیر بن ابیطلحه فوت شد، برایش پیامبر را خواست، پس پیامبر ﷺ نزدشان آمـد، آنگاه در منزلشان بر او نماز خواند و پیامبر ﷺ جلو رفت و ابوطلحه پشت سر او بود و ام سلیم پشت سر ابوطلحه و کسی دیگر با آنان نبود »
تخریج حاکم و بیهقی
اگر چندین جنازۀ زن و مرد جمع شود، بر آنان یک نماز خوانده میشود و مردان را هرچند که کوچک باشند نزدیک امـام قـرار داده و جنازههای زنان را در طرف قبله قرار میدهند دلیل آن، به صورت زیر است:
آنچه از نافع روایت است که گوید:
« ابن عمر بر نُه جنازه با هم نماز خواند، پس مردان را در جلو امام قرار داده و زنان را در طرف قبله، آنگاه آنان را در یک صف قرار داد. و جنازۀ ام کلثوم، دختر علی زن عمر بن خطاب، گذاشته شد و پسرش را [یعنی پسر ام کلثوم] که اسمش زید بود با هم در یک جا قرار دادند و در آن موقع سعید بن عاص امام بود و در میان مردم ابن عباس و ابوهریره و ابوسعید و ابوقتاده بودند، پس آن پسر را در جلو امام قرار دادند. مردی گفت: پس مـن بر آنان ایراد گرفتم، آنگاه به ابن عباس و ابوهریره و ابوسعید و ابوقتاده نگاه کردم و گفتم: این چیست؟! گفتند: سنت است! »
رواه نسایی