فإن تسلیط الجهال على تکفیر علماء المسلمین من اعظم المنکرات وانما اصل هذا من الخوارج والروافض الذین یکفرون ائمه المسلمین لما یعتقدون انهم اخطأوا فیه من الدین
وقد اتفق اهل السنه والجماعه على ان علماء المسلمین لا یجوز تکفیرهم بمجرد الخطأ المحض
بل کل أحد یؤخذ من قوله ویترک الا رسول الله ولیس کل من یترک بعض کلامه لخطأ أخطأه یکفر ولا یفسق بل ولا یأثم
فان الله تعالى قال فى دعاء المؤمنین ربنا لا تؤاخذنا ان نسینا او اخطأنا وفى الصحیح عن النبى ان الله تعالى قال قد فعلت
براستی که جسور و مسلط گردانیدن و آزاد گردانیدن جُهال و عوام الناس بر تکفیر علماء مسلمین ، از بزرگترین و عظیم ترین منکرات است.
أصل و اساس این منکر عظیم فقط از خوارج و روافض گرفته شده است.
آن کسانی که أئمه ی مسلمین را بدلیل آنچه که اعتقاددارند و در آن مسائل دین به خطأ رفته اند تکفیر میکنند ،
در حالی که أهل سنت و جماعت اتفاق نظر دارند بر اینکه جائز نیست علماء مسلمین را به مجرد خطایی محض تکفیر نمود.
بلکه هر شخصی غیر از پیامبر صلی الله علیه و سلم ،بعضی از اقوالش مقبول و بعضی اش مردود است ، و اینگونه نیست که هر کسی که بعضی از کلامش به سبب خطایی که مرتکب شده ، ترک و مردود گردید ، تکفیر یا تفسیق شود ، بلکه حتی گناهکار هم نمیشود …
زیرا الله متعال در دعاء مؤمنان به آنها آموزش داده و فرموده: ربنا لا تؤاخذنا إن نسبنا أو أخطأنا.
و در حدیث صحیح آمده که الله تعالی در جواب این دعاء فرموده است : چنین چیزی یعنی عدم مؤاخذه بر خطأ و اشتباه و نسیان – را نمودم.
(مجموع الفتاوی ۳۵ / ۱۰۰)