توکل به خدا مخالف به کارگیری سببها نیست، بلکه توکل بدون آمادهکردن سبب درست نیست. برای رسیدن به هدف توکل، باید تمام وسایل آن را آماده سازند. خداوند تبارک و تعالی، امور را به اسبابش و نتیجهها را به مقدماتش به هم مربوط ساخته است. انسان به مقتضای تکلیف و سرشت الهی برای به دستآوردن سبب سوق داده میشود و کوتاهی و سهلانگاری برای این سببها، منافی سرشت و مخالف امر خداست.
﴿فَٱمۡشُواْ فِی مَنَاکِبِهَا وَکُلُواْ مِن رِّزۡقِهِۦ﴾ [الملک: ۱۵].
«اطراف و جوانب آن راه بروید و از روزی خدا بخورید».
﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ خُذُواْ حِذۡرَکُمۡ فَٱنفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ ٱنفِرُواْ جَمِیعٗا ٧١﴾ [النساء: ۷۱].
«ای کسانی که ایمان آوردهاید! احتیاط نمایید و آمادگی خود را برای مقابله با دشمن حفظ کنید».
﴿وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّهٖ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَیۡلِ﴾ [الأنفال: ۶۰].
«و هرچه در توان دارید از نیرو و اسبهای آماده، بسیج کنید».
﴿وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیۡرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقۡوَىٰ﴾ [البقره: ۱۹۷].
«و برای خودتان توشه برگیرید که بهترین توشه پرهیزگاری است».
و خطاب خداوند متعال به حضرت لوط علیه السلام تا این که خانوادهاش را نجات دهد، که فرمود:
﴿فَأَسۡرِ بِأَهۡلِکَ بِقِطۡعٖ مِّنَ ٱلَّیۡلِ﴾ [هود: ۸۱].
«پس پاسی از شب خانوادهات را حرکت ده».
و خطاب به حضرت موسی علیه السلام در آن جایگاه فرمود:
﴿فَأَسۡرِ بِعِبَادِی لَیۡلًا إِنَّکُم مُّتَّبَعُونَ ٢٣﴾ [الدخان: ۲۳].
«پس بندگان مرا شبانه کوچ بده، چرا که تعقیب میگردید. [یا مورد تعقیب واقع میشوید]».
و در داستان حضرت یوسف علیه السلام با برادرانش و هشدار پدرش، آمده است:
﴿یَٰبُنَیَّ لَا تَقۡصُصۡ رُءۡیَاکَ عَلَىٰٓ إِخۡوَتِکَ فَیَکِیدُواْ لَکَ کَیۡدًا﴾ [یوسف: ۵].
«یعقوب گفت: ای پسرم، خوابت را برای برادرانت حکایت مکن، برای تو نیرنگ میاندیشند».
﴿یَٰبَنِیَّ لَا تَدۡخُلُواْ مِنۢ بَابٖ وَٰحِدٖ وَٱدۡخُلُواْ مِنۡ أَبۡوَٰبٖ مُّتَفَرِّقَهٖ﴾ [یوسف: ۶۷].
«ای پسران من، همه از یک دروازه به شهر درنیایید، بلکه از دروازههای مختلف وارد شوید».
و در دارو و درمانکردن و علاجپذیری، دین به آن دستور داده و بر اسباب و وسیلۀ آن تشویق کرده است.
پیامبر صلی الله علیه و سلمفرمود: «ای مردم! خود را درمان کنید، ای مردم! قطعاً خداوند متعال برای هر دردی، دارویی معین کرده است».
همانا پیامبر صلی الله علیه و سلمخود سرور متوکلین بود، با این وجود برای هرکاری آمادگی کامل داشت و برای رویارویی با دشمن، با استعداد کامل و اتخاذ تمام اسباب نصر و پیروزی، قیام میکرد. و همیشه طالب کار و کوشش بوده و مردم را به سعی و تلاش و زحمت برای زندگی دنیا و آخرت تشویق میکرد. و هر دستوری که خداوند متعال برای رسیدن به اصل و نهایت کار مشخص کرده، ترک نمیکرد؛ چون ترک آن موجب عدم پیشرفت نظام زندگی انسان است.
مردی به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و سلمآمد، خواست شترش را بر درِ مسجد رها کند بدون این که افسارش را ببندد، گفت: یا رسول الله! ببندم و توکل کنم؛ و یا رهایش کنم و توکل کنم؛ فرمود: «ببند و توکل کن».
همچنین توکل بدون اتخاذ سبب و متابعت دستور و قانون الهی و اعتماد به او و واگذاری کارها به خدای دانا تحقق پیدا نمیکند.
﴿وَلِلَّهِ غَیۡبُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَإِلَیۡهِ یُرۡجَعُ ٱلۡأَمۡرُ کُلُّهُۥ فَٱعۡبُدۡهُ وَتَوَکَّلۡ عَلَیۡهِ﴾ [هود: ۱۲۳].
«و نهان آسمانها و زمین از آن خداست و تمام کارها به او واگذار میشود، پس او را پرستش کن و بر او توکل نمای».
حضرت عمر رضی الله عنه قومی را دید، چنان فکر میکردند که توکل ترک اسباب است و از کار و عمل اعراض و دوری کردند و دچار عجز و کسلی شدند. حضرت عمر رضی الله عنه به آنها گفت: شما چه کسانی هستید؟ گفتند: ما اهل توکلیم. گفت: دروغ گفتید، شما اهل توکل نیستید؛ کسی دارای توکل است که دانه را در زمین میکارد بعداً به خدا توکل میکند([۱]).
کسی که بدون کار و کوشش تمنای محصول و درآمد داشته باشد مانند کسی است که بدون بال تمنای پرواز در هوا داشته باشد و یا اشتیاق و آرزوی اولاد بدون ازدواج دارد.
ترجو النجاه ولم تسلک مسالکها | إن السفینه لا تجری على الیبس |
امید رهایی داری و راه و روش آن را انجام ندادی، همانا کشتی در خشکی نجنبد.
[۱]– روایت حاکم و ابن ابی دنیا و عسکری از معاویه بن قره.