توهین به باورهای اهل سنت و تحریف تاریخ زیر سایه مراجع شیعه!(۱)

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که مستقیماً از بودجه ملی و مالیات تمام ایرانیان تأمین می شود در اقدامی موهن و مسبوق به سابقه، سریالی افسانه ای را با نام “مختارنامه” به کارگردانی داوود میرباقری (که پیش از این نیز کارگردانی افسانه ی امام علی  رضی الله عنه را بر عهده داشت) روی آنتن برده است و برای میلیون ها ایرانی به نمایش گذاشته است. این فیلم که با بودجه ی هنگفت ۳۶ میلیاردی (که البته خودشان گفته اند حداکثر کمی بیش از نصف ارقام اعلام شده یعنی کمی بیش از ۱۸ میلیارد) ساخته شده و اخیرا به ۶ زبان زنده دنیا دوبله شده است. هم اکنون نیز این سریال در ۲ شبکه داخلی (شبکه اول سیما و شبکه قرآن!!!) در حال پخش است.
اگر از باب این هزینه ها و بریز و بپاش های حضرات برای ساخت این فیلم به اصطلاح فاخر!! اسلامی! و ایرانی! بگوییم سخن به درازا خواهد کشید. به همین مقدار که پیش تر گفتیم بسنده می کنیم و الباقی بماند برای خواننده منصف. فقط یادآوری این نکته ضروری است که اغلب فیلم های تراز اول دنیا و علی الخصوص فیلم های هالیوودی، بودجه مخارج آن از بخش خصوصی تأمین می شود اما فیلم هایی چون “مختارنامه”، “امام علی”، “چهل سرباز”، “یوسف پیامبر” و … همگی از بودجه بیت المال و از مالیات و خون ملت ایران که غالباً قشر متوسط به پایین جامعه هستند تأمین می شوند.

علی ای حال، این فیلم افسانه ای، در راستای همان اهداف و سیاست ابلاغ شده به شخصیتی متعصب و رافضی به نام داوود میرباقری ساخته شده است که توهین به مقدسات و باورهای اهل سنت به هر شکل و شیوه ای را دنبال می کنند.
تمام حرف و سخن ما این است: آقایان! خواهشا شما که دم از شیعه ناب علوی می زنید به نمادهای ما توهین نکنید. حضرت علی در جنگ صفین به یاران خود دستور می دهند که به سپاه معاویه و شخص معاویه توهین نکنید و زبان به بدگویی نگشایید. شما که دم از علوی بودن می زنید لااقل یک بار نهج البلاغه را هم مطالعه کنید. در کشور ام القرای جهان اسلام و به قول شیعیان مملکت امام زمان، تمام هم و غم ما باید این باشد که از صاحبان قدرت و ثروت خواهش کنیم که به ما توهین نکنند.
در این سریال افسانه ای، آشکارا شمایل حضرت عبدالله بن زبیر (رضی الله عنهما) یکی از صحابه گرانقدر پیامبر اکرم ، با حالتی بسیار زننده و پیکری فربه نشان داده شده است و هم چنین شخصیت تاریخی و تأثیر گذار ایشان به عنوان شخصیتی قدرت پرست که دین را برای رسیدن به اهداف خود وسیله قرار داده، نمایش داده شده است.

یادم هست هنگامی که فیلم به یادماندنی و فاخر و ارزشمند “محمد رسول الله” اثر کارگردان برجسته جهان عرب “مصطفی عقاد” درباره زندگی مبارک حضرت رسول ساخته شد مراحل ساخت و فیلمنامه و هم چنین در آخر، خود فیلم توسط علمای اهل سنت مصر و علمای اهل تشیع لبنان تأیید شد سپس به اکران در آمد. چون وحدت اسلامی برای شخص وی بسیار اهمیت داشت و هرگز نمی خواست که بانی تفرقه در جامعه اسلامی باشد چون او هم به خوبی می دانست که تفرقه مصداق بارز شرک محسوب می شود. جای تأسف است در کشوری که مدعی وحدت اسلامی است و مخالفان خود و از جمله اهل سنت را به تحریک احساسات و اختلاف افکنی متهم می کند نه تنها برای تأیید فیلم های خود از علمای اهل سنت نظرخواهی نمی کنند بلکه در اقدامی وقیحانه اعتراض علمای اهل سنت به توهین ها و تحریف ها در فیلم های تاریخی ساخت ایران را نیز بر نمی تابند.
حضرات، اعتراض علمای اهل سنت به این فیلم افسانه ای (و فیلم های خائنانه ای از این دست) را در جهت تخریب وحدت اسلامی می دانند. واقعا گستاخی و بی ادبی هم حدی دارد. به نمادهای اهل سنت توهین می کنند و اگر هم اعتراض کنیم که چرا توهین می کنید متهم به تخریب وحدت اسلامی می شویم؟ کدام وحدت اسلامی؟! وحدت اسلامی که در آن شما اهانت به اهل سنت و توهین به نمادهای ایشان را حق خود بپندارید و اعتراض علمای اهل سنت به توهین ها و بی ادبی های شما را حمل بر تخریب وحدت اسلامی بدانید از دید ما قابل قبول نیست. این وحدت اسلامی نیست، بلکه ظلمی غیر اخلاقی و غیر انسانی و با نادیده گرفتن ابتدایی ترین حقوق انسانی شخص است. این که علمای اهل سنت به خاطر اعتراض به توهین های شما به تخریب وحدت متهم شوند بیش تر به تکه ای از فیلم «قهوه تلخ» می ماند که به سبب اهمیت موضوع، عین دیالوگ های آن را در این جا نقل می کنم:
– مستشار الملک: سلام علیکم، صبح به خیر!
– بلد الملک: به به! جناب مستشار! چه شده صبح به این زودی مصدع اوقات شده ای؟
– سرباز: قربان! طبق معمول برای زیر سوال بردن نظمیه آمده است.
– بلد الملک: این که کارش است! اگر ما “باطوم” مان را تا دسته عسل بکنیم و بکنیم توی حلقش، باز انتقاد می کند پدرسوخته!
که واقعا گویای این ظلم و ستم شما به اهل سنت با نام “وحدت اسلامی” است. شما وحدتی را دوست دارید که اگر باطوم تان را تا حلق اهل سنت وارد کنید و اهل سنت هم هیچ انتقادی مطرح نسازد و اگر هم انتقاد کند متهم به “تخریب وحدت اسلامی” می شود. واقعا از این وقیحانه تر امکان پذیر است؟!
به هر ترتیب آیا به راستی مصطفی عقاد نمی توانست بدون نظرخواهی از علمای شیعه، فیلم خود را بسازد؟ به راستی چه فیلم هایی در اذهان تاریخی ملت های جهان باقی می مانند؟ فیلم های ارزشمندی چون “محمد رسول الله” یا فیلم هایی چون “افسانه امام علی” و “یوسف پیامبر” که سر آخر با فضاحت کارگردان فیلم و هم چنین اس ام اس ها و جوک های بسیار در تاریخ سینمای ایران به فراموشی سپرده شدند؟
علمای اهل سنت ایران و سایر نقاط جهان و هم چنین شیعیان منصف و آگاه در مقابل این فتنه ی برنامه ریزی شده ساکت ننشتند و اعتراض های فراوانی را متوجه این فیلم کردند. در اولین واکنش، رهبر مذهبی اهل سنت ایران، مولانا عبدالحمید نسبت به پخش آن اعتراض کرده و گفتند:
«در سریالی که به نام مختارنامه که از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود، در مواردی به باورها و مقدسات اهل سنت اهانت می شود و در این باره مردم به ما مراجعه کرده اند. بنده به مدیریت صدا و سیمای کشور تذکر می دهم که این موارد را هرچه سریع تر اصلاح کند».
از طرف دیگر علمای الازهر نیز در سخنان جداگانه ای نسبت به توهین به مقدسات اهل سنت و صحابه گرانقدر پیامبر در این فیلم اعتراض کردند. محمد رفاعه الطهطاوی، سخنگوی رسمی الازهر، در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: با اهانت به صحابه رسول‌‌الله‌ صلى الله علیه وآله وسلم و همسرانش مخالف است. وی از کمیته تقریب بین مذاهب در ایران خواست برای جلوگیری از ایجاد فتنه مذهبی فوری اقدام نماید.
محمد رأفت عثمان، عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر هم با تاکید بر لزوم احترام به صحابه رسول‌الله صلى الله علیه وآله وسلم گفت: یکی از احکام ثابت در اسلام حرمت اهانت به هر انسانی است، چه حاضر و چه غائب، چه زنده و چه مرده، که این حکم نشأت گرفته از قرآن کریم و سنت شریف است. عثمان گفت: همیشه باید صحابه رسول‌الله صلى الله علیه وآله وسلم را واسطه میان خود و رسول بدانیم.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …