توضیحی درباره حسادت

حسادت

ما عادت داریم وقتی که یک بیماری به سراغ ما یا نزدیکانمان می آید بلافاصله در جهت درمان و رفع آن تلاش می کنیم به پزشک مراجعه می کنیم حتی هزینه های هنگفتی را برای خلاص شدن از شر مریضی پرداخت می کنیم علت آن هم این است که ما آثار بیماری از تب و درد و دیگر آثار ظاهری آن مشاهده می کنیم در همین جا از خداوند متعال درخواست می کنیم که هیچکدام از بندگانش را به بیماری مورد امتحان و آزمایش قرار ندهد و همه ی بیماران را شفای عاجل نصیب بفرماید.

این بیماری جسمی است اما یک سری از بیماریها وجود دارند که خطرشان به مراتب شدیدتر و خطرناک تر از بیماریهای جسمی است و آن بیماری قلب است بیماری جسمی نهایتش دنیای انسان را نابود کند و مرگ او را بدنبال داشته باشد اما بیماری های قلبی که تأثیر مستقیم بر جسم و روح و روان و عملکرد انسان می گذارند موجب تباهی و ضایع شدن دین و دنیا و آخرت انسان می گردد .

یکی از این بیماریهای قلبی که درواقع می توان گفت منشأ بسیاری از گناهان و معاصی است حسادت است که هم در قرآن و هم در سنت زیاد به آن پرداخته شده و به آثار و اسباب و درمان آن اشاره شده است.

حسادت به معنای تمنا و آرزوی زوال نعمت از کسی و تحقق آن نعمت برای شخص حسود است یعنی تمام آرزو و هم و غم حسود این است که نعمت از دیگران گرفته شود و فقط به او داده شود.

کلمه حسد با مشتقاتش پنج بار در قرآن کریم بکار رفته است که بیشتر در مورد یهود است چرا که عاملی که مانع از ایمان آوردن یهود به رسول الله صلی الله علیه و سلم شد حسادت بود . بعد از اینکه حقانیت دعوت رسول الله برای یهود هویدا و مبرهن شد باز از روی حسادت دشمنی پیشه کردند و خسارت دنیا و آخرت را برای آنها به همراه داشت آنچنانکه خداوند متعال می فرماید: « أم یحسدون الناس علی ما ءاتهم الله من فضله » آیا یهود نسبت به رسول الله و امت اسلامی در آنچه که از رسالت و قرآن به آنها داده شده حسادت می ورزند و در جای دیگر می فرماید: «ودّ کثیر من أهل الکتاب لو یردونکم من بعد ایمانکم کفارا حسدا من عند أنفسهم من بعد ما تبین لهم الحق» یعنی بسیاری از اهل کتاب (یهود و نصاری) دوست می دارند شما بعد از ایمانتان مرتد شوید متمسک به شریعت اسلامی نباشید و این آرزوی آنها بخاطر حسادت ایشان است بعد از اینکه حق برای آنها مشخص شد.

آری حسادت آنقدر خطرناک است که می تواند مانع هدایت شود و خواری و زبونی دین و دنیا و آخرت را بدنبال داشته باشد آنچنانکه یهود را اینچنین از پذیرش هدایت و حق منصرف کرد.

حسادت تنها عاملی بود که منجر به اولین نافرمانی پروردگار در آسمانها شد بله ابلیس بخاطر حسادت نسبت به آدم علیه السلام از فرمان پروردگار سرباز زد و بر آدم سجده نکرد . حسادت بود که منجر به اولین گناه بنو البشر گردید می دانیم که اولین گناهی که بر روی زمین صورت گرفت قتل بود قابیل برادرش هابیل را کشت و علت آن هم حسادت برادر نسبت به برادر بود.

حسد در واقع ریشه ی بسیاری از گناهان کبیره است . حسادت انسان را به غیبت و دروغ و تهمت و ظلم و غصب و سرقت و قتل و تعدی به حقوق دیگران می کشاند.
حسد یک گناه قلبی مذموم و قبیح است و احادیث و روایاتی که در مورد آن وارد شده دلالت بر گناهکار بودن حسود می دهد چرا که خداوند همانطور که ما را دعوت می کند که از شر شیطان به خدا پناه ببریم نیز ما را توصیه می کند که از شر حسود به خدا پناه ببریم « و من شر حاسد إذا حسد».

اما این نکته را باید مورد توجه داشته باشیم که کمتر کسی است که اصلا حسادت در قلب او بوجود نیاید آنچنانکه بزرگان گفته اند: (ما خلا جسد من حسد) یعنی هیچ بدنی از حسادت خالی نیست. پس در طول زندگی ، هر کسی ممکن است به حسادت مبتلا شود اما مهم برخورد انسان با این بیماری قلبی است” انسان پست و لئیم حسادتش را بصورت عملی اظهار می کند اما انسان مومن و کریم حسادت را محدود و محصور در دائره قلب می کند و اجازه نمی دهد که به اعضاء و جوارحش کشیده شود و سعی و تلاشش بر این است که حتی قلب خود را از آن پیراسته گرداند.

در واقع حسدی که در قلب باشد و به اعضای بدن کشیده نشود یک معصیت فردی بین انسان و خدایش است که با اصلاح قلب و توبه و انابه به درگاه خداوند متعال قابل درمان است اما وقتی که به اعضاء و جوارح کشیده شد و نمود عملی پیدا کرد دیگر حقوق دیگران به آن تعلق می گیرد و پاک کردن خود از آن سخت می شود.
ادامه دارد….

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …