توسّل غیر مشروع و ناجایز (۱)

توسّل غیر مشروع و ناجایز
عبارت است از توسّلی که در کتاب الله متعال (قرآن) و سنّت پیامبر صلی الله علیه وسلم در توسّل مشروع و جایز محسوب نشده است.
از جمله توسّل های غیر مشروع می‌توان به این موارد اشاره کرد:
۱ توسّل جستن به مردگان: از عمر بن خطّاب و معاویه پسر ابو سفیان رضی الله عنه و صحابه و تابعینی که در حضور ایشان بودند، روایت شده است، هرگاه خشکسالی می‌شد، آنها فقط به افراد زنده همچون عبّاس، یزید بن أسود متوسّل می‌شدند و از آنها می‌خواستند که برایشان دعا نمایند تا باران ببارد. در واقع آنها هرگز متوسّل به خود این اشخاص نشده‌اند، بلکه متوسّل به دعای این افراد شده‌اند و آن هم هنگامی‌که در قید حیات بوده‌اند و هیچگاه متوسّل به قبر پیامبر صلی الله علیه وسلم و دیگر افراد نشده‌اند و از آنها درخواست کمک و طلب شفاعت و طلب باران ننموده‌اند، بلکه به افراد زنده ای که صالح و خدادوست بوده‌اند متوسّل شده‌اند و از آنها طلب دعا نموده‌اند.
از عمر رضی الله عنه روایت شده می‌گفت: « خدایا! ما در زمان پیامبر صلی الله علیه وسلم همیشه به ایشان متوسّل می شدیم و تو برایمان باران می فرستادی و سیراب می کردی و الان ما به عموی پیامبر صلی الله علیه وسلم متوسّل می شویم، پس خدایا برای ما باران بفرست و ما را سیراب کن!(راوی می گوید:) باران هم آمد. » (صحیح بخاری)
در واقع آنها متوسّل شدن به عموی پیامبر صلی الله علیه وسلمرا که در قید حیات بود به جای قبر ایشان برگزیدند و این همان صورت مشروع و جایز آن است، هرچند هم این امکان وجود داشت تا نزد قبر پیامبر صلی الله علیه وسلمبروند و از ایشان طلب کمک کنند و به ایشان متوسّل شوند، ولی این کار را نکردند و این خود دلیلی بر نامشروع بودن توسّل به مردگان و طلب کمک از آنهاست.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …