توحید ربوبیت یعنی: یگانه دانستن خداوند در آفرینش، فرمانروایی و تدبیر.
و یگانه دانستن خداوند در آفرینش یعنی: انسان معتقد باشد هیچ آفرینندهای جز الله وجود ندارد.
خداوند متعال میفرماید:
[الأعراف: ۵۴]
«آگاه باشید که آفرینش و فرمانروایی از آنِ او است».
این جمله مفید حصر است زیرا خبر در آن مقدم شده است و تقدیم آنچه باید مؤخر باشد مفید حصر است[۱].
و خداوند متعال میفرماید:
[فاطر: ٣]
«آیا آفریننده جز الله هست که شما را از آسمان و زمین روزی دهد؟!».
از این آیه چنین بر میآید که آفریدن، مختص خداوند است، زیرا استفهام مذکور در آیه کریمه به معنی تحدی و چالش است.
اما نصوصی که به نوعی صفت خلق را برای غیرالله اثبات میکنند، چنانکه خداوند متعال میفرماید:
[المؤمنون: ١۴]
پس (پر برکت و) بزرگوار است، الله که بهترین آفرینندگان است!.
و اینکه رسول خدا صلی الله علیه وسلم در مورد عکّاسان و تصویربرداران فرمود: به آنها گفته میشود:
«أحیوا ما خلقتم»[۲].
«زنده کنید آنچه را آفریدهاید».
به معنای آفریدن حقیقی نیست و منظور از آن ایجاد بعد از عدم نیست، بلکه منظور، تغییر چیزی از حالتی به حالت دیگر است. همچنین آفریدن آنها همه چیز را در بر نمیگیرد، بلکه محصور در توانایی انسان و محدودهای مشخص است. بنابراین با سخن ما که میگوییم: باید معتقد بود آفریننده تنها خداوند است، منافاتی ندارد.
[۱]– شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله در مجموع الفتاوی جلد۱/۹۲ میگوید: «و اما نوع دوم شرک، شرک در ربوبیت میباشد چرا که تنها خداوند سبحانه و تعالی فرمانروا، مدبر، بخشنده و منعکننده، سود رسان و ضرررسان، بلندکننده و خوارکننده و عزتدهنده و ذلتدهنده است. پس اگر کسی این اوصاف را برای غیر او قرار دهد، درواقع به ربوبیت خدا شرک ورزیده است.
اما اگر بخواهد از این نوع شرک رهایی یابد، پس رو به سوی بخشندهی واقعی کند و شکر او را در برابر این همه نعمتها به جای آورد و به کسی که در حق او نیکی کرده توجه نماید و خوبیهایش را جبران کند چرا که پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید: «به کسی که به شما نیکی کرد نیکی کنید و خوبیهایش را تلافی کنید…» پس خداوند، بخشنده وروزیدهندهی واقعی است و اوست که روزیها و نعمتها را آفریده و به بندگانش عطا کرده است… چیزی که این معنی را تقویت میبخشد، حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم است که به ابن عباس میگوید: «بدان که اگر تمام امت گرد آیند تا به شما سودی برسانند نمیتوانند نفعی به شما برسانند مگر چیزی که خداوند آنرا مقدر نموده است…» این سخن بیانگر این است که هیچکس نمیتواند سود یا زیانی برساند به جز الله؛
پس کسی که این راه و روش را در پیش گیرد از بندگی بندگان و توجه به آنها، نجات مییابد. و توحید را در دل خود خالص نموده و ایمانش را تقویت کرده و سینهاش را گشاد و قلبش را نورانی نموده است. بدین جهت است که فضیل بن عیاض میگوید: کسی که مردم را بشناسد آسوده خواهد شد، به این معنی که پی خواهد برد آنها نمیتوانند سود و زیان برسانند».
[۲]– روایت از: ابنعمرب. بخاری، کتاب اللباس، باب عذاب المصورین یومالقیامه (۱۰/۲۸۳)؛ مسلم، کتاب اللباس والزینه، باب تحریم تصویر صوره الحیوان (۳/۱۶۷۰).