توحید ربوبیت با چه چیزی در تضاد است؟

 توحید ربوبیت با اعتقاد به اینکه غیر از خداوند در تدبیرات هستی یا در ایجاد و نابودی آن و یا در میراندن و زنده کردن یا جلب خیر و دفع شر یا دیگر معانی ربوبیت متصرف دیگری هم وجود دارد و یا اعتقاد به اینکه خداوند در مقتضیات اسماء و صفات خود مانند علم غیب، کبریا و عظمت و… دارای رقیب و منازع است، در تضاد می‌باشد.

خداوند سبحان می‌فرماید:

{مَّا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَهٍ فَلاَ مُمْسِکَلَهَا وَمَا یُمْسِکْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ * یأَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُواْ نِعْمَهَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ یَرْزُقُکُمْ منَ السَّمَآءِ وَالأَرْضِ} ( فاطر۲-۳ ).

«خداوند (درِ خزائن) هر رحمتی را برای مردم بگشاید، کسی نمی تواند (آن را ببندد و) و از آن جلوگیری نماید، و خداوند هر چیزی را که باز دارد و از آن جلوگیری کند، کسی جز او نمی تواند آن را رها و روان سازد، و او توانا و کار به جا است. (لذا نه در کاری در می ماند، و نه کاری را بدون فلسفه انجام می دهد). * ای مردم نعمتی را که خدا به شما عطا فرموده است (با به جای آوردن شکر و ادای حق آن) یادآوری کنید (و سفله و ناسپاس نباشید، و از کنار این همه مواهب و برکات و امکانات حیات، سهل و ساده نگذرید. بلکه از خود بپرسید) آیا جز الله، آفریننده اى وجود دارد که شما را از آسمان و زمین روزی برساند؟ ».

{وَإِن یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ} ( یونس ۱۰۷ ).
«اگر خداوند زیانی به تو برساند، هیچ کس جز او نمی تواند آن را برطرف گرداند. و اگر بخواهد خیری به تو برساند، هیچ کس نمی تواند فضل و لطف او را از تو برگرداند».

{أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَهٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکلُونَ}  ( زمر ۳۸ ).

«آیا چیزهایی را که به جز خدا به فریاد می خوانید و پرستش می کنید چنین می بینید که اگر خدا بخواهد زیان و گزندی به من برساند، آنها بتوانند آن زیان و گزند خداوندی را برطرف سازند؟ و یا اگر خدا بخواهد لطف و مرحمتی در حق من روا دارد، آنها بتواند جلو لطف و مرحمتش را بگیرند و آن را باز دارند؟ بگو: خدا مرا بس است. توکل کنندگان تنها بر او توکل میکنند و بس».

{وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لاَ یَعْلَمُهَآ إِلاَّ هُوَ…} ( انعام ۵۹ ).

«گنجینه های غیب و کلید آنها در دست خداست و کسی جز او از آنها آگاه نیست».

{قُل لاَّ یَعْلَمُ مَن فِی السَّمَاواتِ والأَرْضِ الْغَیْبَ إِلاَّ اللَّهُ..} ( نمل ۶۵ ).

«بگو: کسانی که در آسمانها و زمین هستند غیب نمی دانند جز خدا».

{وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ منْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَآءَ} ( بقره ۲۵۵ ).
«(مردمان) چیزی از علم او را فرا چنگ نمی آورند مگر با اجازه ی او».

رسول الله ﷺ نیز گفته است که: خداوند می‌فرماید:

«العظمه إزاری والکبریاء ردائی فمن نازعنی واحداً منهما أسکنته ناری».

«عظمت جامه و کبر و غرور، عبای من است، کسی که در هر یک از آن‌ها با من منازعه نماید، او را به آتش دوزخ می افکنم».
(صحیح مسلم).

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …