توجه به خدا و تفکر در قدرت او

قَالَ ‌اللهُ تَعَالَی:
﴿ٱلَّذِی یَرَىٰکَ حِینَ تَقُومُ * وَتَقَلُّبَکَ فِی ٱلسَّٰجِدِینَ﴾. [الشعراء: ۲۱۸-۲۱۹]
«خداوند، تو را در هنگام قیام برای عبادت می‌بیند و حرکت تو را در میان سجده‌کنندگان مشاهده می‌نماید».

وَقَالَ ‌تَعَالَی:
﴿إِنَّ ٱللَّهَ لَا یَخۡفَىٰ عَلَیۡهِ شَیۡءٞ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَلَا فِی ٱلسَّمَآءِ﴾. [آل عمران: ۵]
«به راستی هیچ چیز در زمین و آسمان از خدا پنهان نیست».

وَقَالَ ‌تَعَالَی:
﴿یَعۡلَمُ خَآیِٔنَهَ ٱلۡأَعۡیُنِ وَمَا تُخۡفِی ٱلصُّدُورُ﴾. [غافر: ۱۹]
«نگاه‌های خایٔنانه (و حرام) و هرچه را که در دل‌های خود پنهان می‌کنید، بر خدا پوشیده نیست و خداوند بر همه‌ی آنها آگاه است».

از ابوذر و معاذ بن جبل رضی الله عنهما روایت شده است که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: «هر کجا که بودی، از خدا بترس و بعد از هر بدی، نیکی کن تا آن را محو کند و با مردم، با اخلاق نیکو معاشرت و برخورد کن».

از ابن‌عباس رضی الله عنهما روایت شده است که فرمود: من روزی در پشت سر پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم بر مرکب شان سوار بودم، فرمودند: «ای پسر! چند کلمه را به تو می‌آموزم: خدا را به یاد داشته باش تا او نیز حافظ و نگهدار تو باشد؛ مراقب اوامر خداوند باش تا در مقابل خود او را بیابی. هرگاه چیزی می‌خواهی، از خدا بخواه و هرگاه یاری می‌جویی، از خدا بجوی و بدان که اگر همه‌ی مردم جمع شوند که نفعی به تو برسانند نمی‌توانند، مگر آنچه که خدا برای تو مقدر کرده است و اگر همه‌ی مردم جمع شوند که ضرری به تو برسانند نمی‌توانند، مگر آنچه که خدا برای تو مقدر کرده است؛ (زیرا که) قلم‌ها از نوشتن باز ایستاده‌اند و نامه‌ها خشک شده‌اند. (همه‌ چیز و هر سرنوشت و حالی، به تقدیر خدا و به قلم ملایکه در کتاب‌های سرنوشت آدمیان نوشته و معلوم شده است و کسی توان تغییر آن را ندارد)».

از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: «از علایم خوبی اسلام شخص آن است که آن‌چه را که مربوط به او نیست ترک نماید».

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …