توجه به اعمال و اخلاق

قبل از عمر بن عبدالعزیز، خلیفه فقط یک حکمران و پادشاه بود و برای اصلاح اعمال و اخلاق مردم نه فرصت داشت، نه صلاحیت و نه این کار جزء وظایف او محسوب می‌شد که مردم را مشوره‌های دینی دهد و بر اخلاق و تمایلات دینی و اجتماعی مردم نظارت کند یا وظیفه پند و اندرز گویی را اختیار نماید.

این کار جزء وظیفه علماء و محدثان محسوب می‌شد. عمر بن عبدالعزیز این روحیه را محو کرد و خود را خلیفه به معنی واقعی گردانید. ایشان به محضی که زمام خلافت را به دست گرفت بخش‌نامه‌هایی برای عمال حکومت و فرماندهان ارتش در نامه‌های مشروح و مفصل ارسال کرد که در آن‌ها به جای دستورات نظامی، بیشتر اوامر دینی و اخلاقی درج شده بودند و در آن‌ها به جای روح حکومت، روح مشوره و پند منظور شده بود. در یک نامه‌ای زندگی اسبق اسلامی (دوران نبوت و خلافت راشده) و روش معاشرت آن زمان را توضیح داده و رویه مالیات‌گیری اسلامی و طرز حکومت را تشریح کرد و در این نامه‌ها، فرماندهان قشون را تأکید به پای‌بند بودن به نماز در اوقات و اهتمام علم و وسایل انتشار آن توصیه کردند و عمال را به پیروی از شریعت و اتخاذ تقوی وصیت نمودند و تشویق می‌کردند که در محدودۀ خویش در تبلیغ و دعوت اسلام کوشا باشند، برای امر به معروف و نهی از منکر تأکید می‌نمودند و می‌فرمود که: ترک این وظیفۀ ضروری چقدر زیان‌آور و موجب عذاب است؟ و عمال را تأکید می‌کردند که زمان اجرای کیفر و مجازات حد اعتدال و احتیاط را از دست ندهند و قوانین تعزیری اسلام را تشریح می‌کردند و همینطور به معایب و بد اخلاقی‌های عمومی سلطنتی توجه فرمودند، و زنان را از نوحه‌گری (ماتم) و شرکت در جنازه‌ها منع می‌فرمودند و برای حجاب اکیداً دستور می‌دادند و از تعصب نژادی منع کرده، آن را به باد ملامت می‌گرفتند. در استعمال نبیذ بی‌نهایت بی‌احتیاطی می‌شد و مردم به نام آن سوء استفاده کرده به مسکرات و شراب مبتلا شده بودند که در اثر آن فساد اخلاقی روز به روز فزونی می‌گرفت، چنانچه ایشان تعریف نبیذ را تشریح نموده حدودش را بیان می‌کردند[۱].

[۱]– سیرت عمر بن عبدالعزیز صفحات ۱۴۱، ۶۹، ۷۹، ۹۲، ۱۳۷، ۱۶۷، ۸۰، ۱۰۸، ۱۰۲٫

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …