تمیمه چیست و حکم آن چگونه است؟

تعریف آن: تمائم جمع تمیمه می باشد و آن چیزی است که بر گردن می آویزند و چیزهای دیگر از قبیل تعویذ، مهره، استخوان یا مانند اینها که برای بدست آوردن منفعت و دفع نمودن ضرر و زیان به گردن می بندند و عرب در زمان جاهلیت بر گردن اولادهایشان می بستند تا به وسیله آن به گمان باطل خود از چشم زخم آنها را مصون دارند.

حکم آن: حرام است. بلکه آن نوعی از انواع شرک است هنگامی که چیزهایی را به غیر خداوند معلق می گردانند که جز خداوند نمی تواند آن را دفع کند و درخواست دفع اذیت و آزار آن جز به وسیله خداوند و نامها و صفاتش نمی شود. از ابن مسعودتروایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمودند:|إِنَّ الرُّقَی وَالتَّمَائِمَ وَالتِّوَلَهَ شِرْکٌ| سنن أبی داود (۳۸۸۳)

«رقی، تمیمه و توله شرک است»{ توله به تعویذی گفته می شود که گمان می کنند با آن محبت زن نسبت به مرد و مرد نسبت به زن زیاد می شود.} و از عبدالله بن عکیم ت بصورت مرفوع آمده که:|مَنْ تَعَلَّقَ شَیْئًا وُکِلَ إِلَیْهِ| وسنن ترمذی (۲۰۷۲) .

«کسی که چیزی را آویزان کند خداوند او را به همان چیز می سپارد» و عقبه بن عامرت از رسول الله صلی الله علیه وسلم  روایت می کند که فرمودند:|مَنْ عَلَّقَ تَمِیمَهً فَقَدْ أَشْرَکَ| مسند أحمد (۴ / ۱۵۶).

«هرکس تمیمه را به گردن خود آویزد دچار شرک شده است». این نصوص و آنچه در این معنا آمده در برحذر داشتن شخص از رقیه شرکی که بیشتر رقیه عرب از این نوع بوده است هنگامی که در آن شرک و تعلق داشتن به غیر خداوند باشد از آن نهی شده است.

:اگر آنچه که به گردان آویخته می شود از قرآن باشد در آن بین اهل علم اختلاف است بعضی از آنها به جواز آن رأی داده و بعضی دیگر ز آن منع نموده و گفته اند که جایز نیست از قرآن برای درخواست شفا به گردان آویخته شود و این به چهار دلیل ذیل صواب و درست می باشد:

نهی از به گردن آویختن تمیمه بصورت عموم می باشد و تخصیص نشده است.برای سد ذریعه است آن مانع به گردن آویختن چیزهایی که غیر از قرآن می باشند می شود.هنگامی که آن را به گردن اندازد به ناچار با خودش در حال قضای حاجت و دستشویی رفتن و مکانهایی مانند اینها می برد و با این حملش به آن توهین کرده است.شفا به وسیله قرآن بر صفتی مشخص و معین وارد شده است و آن قرآن خواندن بر مریض است پس از آن تجاوز ننمایید.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …