تلقین میت به چه صورت درست می باشد؟

پاسخ
در مورد تلقین میت حدیث ضعیفی وارد شده است که قابل پذیرش و عمل نیست، بنابراین تلقین میت با هر نوع و روشی باشد صحیح نیست، خصوصا اگر یک نفر وارد قبرشده و شهادتین را با تکان دادن جسدش به میت تلقین کند که این روش تلقین حتی در احادیث ضعیف نیز وارد نشده است.

◀️علامه البانی رحمه الله در کتاب احکام الجنایز می گوید:بعد از دفن کردن هیچگونه کلماتی به میت تلقین نشود. چنانچه امروز در برخی از مناطق رواج دارد و حدیثی که در این خصوص آمده است، صحت ندارد.

◀️ابن قیم در زادالمعاد و امام نووی و غیره آن را ضعیف دانسته اند….

آنچه که از رسول الله صلی الله علیه وسلم ثابت است، این است که بعد از دفن، برای میت دعای استقامت و استغفار شود و به حاضرین نیز امر شود تا برای میت دعای ثبات، استقامت و استغفار کنند.
حدیث عثمان بن عفان صلی الله علیه وسلم در این باره چنین است: کَانَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم إِذَا فَرَغَ مِنْ دَفْنِ الْمَیِّتِ وَقَفَ عَلَیْهِ فَقَالَ اسْتَغْفِرُوا لأَِخِیکُمْ وَسَلُوا لَهُ بِالتَّثْبِیتِ فَإِنَّهُ الآنَ یُسْأَلُ( ابوداود ۲/۷۰ ، حاکم۱/۳۷۰ و بیهقی ۴/۵۶)رسول الله صلی الله علیه وسلم، هرگاه از دفن میت فارغ می شد در کنار قبرش می ایستاد و می فرمود: برای برادرتان طلب آمرزش کنید و برای او از خداوند تقاضای استقامت نمائید . چرا که اکنون مورد بازخواست قرار می گیرد.

منظور دعای برای میت جهت استقامت دربرابر سوال و جواب منکر و نکیر است، پس سنت این نیست که میت را تلقین نمود، بلکه سنت آنست که پس از گذاشتن میت داخل قبر بلافاصله قبرش را پر کنند و آنگاه برایش دعای استقامت ومغفرت نمایند.

اما آنچه در مورد تلقین از سنت نبوی وارد شده، تلقین کسی که در بستر مرگ است به گفتن لا اله الا الله است، کلمه شهادت اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله را برای بیمار بخوانند و به او تلقین کنند.
رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: لَقِّنُوا مَوْتَاکُمْلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ یعنی: کلمه توحید را به کسانی که در حال جان کندن هستند تلقین کنید.چرا که هر کس در واپسین لحظه های زندگی کلمه لا اله الا الله را بخواند.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …