تفــســـــیر آیه ۶۶ ســــــوره المــائده

أعوذ بالله من الشیــــطان الـرجیــــم
بِسْــــــمِ اللهِ الـرَّحـْمــــنِ الـرَّحِـیـــمِ

وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَ‌اهَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْهِم مِّن رَّ‌بِّهِمْ لَأَکَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْ‌جُلِهِم ۚ مِّنْهُمْ أُمَّهٌ مُّقْتَصِدَهٌ ۖ وَکَثِیرٌ‌ مِّنْهُمْ سَاءَ مَا یَعْمَلُونَ ﴿۶۶﴾

ترجــــــمـه :
و اگر آنان تورات و انجیل، و آنچه را که از سوی پروردگارشان بر آنها نازل شده (از کتابهای آسمانی و قرآن) بر پا دارند (و به آن عمل نمایند) از فراز و فرود پاهایشان (= از آسمان و زمین) روزی خواهند خورد، گروهی از آنها معتدل و میانه رو هستند، و بسیاری از آنان اعمال بدی انجام می دهند.

تفـســـــــیر:
«و اگر آنان‌ تورات‌ و انجیل‌ را بر پا می‌داشتند» یعنی‌: اگر احکام‌ مندرج‌ در آنها را که‌ ایمان‌ به‌ رسالت‌ محمد‌ صلّی الله علیه و آله وسلّم از جمله‌ آن‌ است‌، بر پا می‌داشتند «و» اگر آنان‌ «آنچه‌ را که‌ از سوی‌ پروردگارشان‌ بر آنها نازل‌ شده‌است» از دیگر کتب‌ الهی‌، برپامی‌داشتند «قطعا از بالای‌ سرشان» از برکات‌ آسمانی‌ «و از زیر پاهایشان» ازبرکات‌ زمینی‌ «برخوردار می‌شدند» با فراهم‌شدن‌ اسباب‌ رزق‌ و روزی‌ و کثرت‌ وتعدد انواع‌ آن‌ بر ایشان‌. آیه‌ کریمه‌ دلالت‌ می‌کند بر این‌ که‌ عمل‌ به‌ طاعت‌ خدای ‌عزوجل‌ سبب‌ گشایش_رزق‌ است‌ «از میان‌ آنان‌ گروهی‌ میانه‌رو هستند» و آنان‌مؤمنانشان‌ ـ چون‌ عبدالله بن‌سلام‌ و پیروانش‌ و طایفه‌ای‌ از نصاری‌ هستند. ابن‌کثیرمی‌گوید: «حق‌ تعالی‌ اقتصاد و میانه‌روی‌ را بلندترین‌ مقامات‌ یهود و نصاری‌ ذکرکرد درحالی‌ که‌ میانه‌روی‌ از مقامات‌ متوسط این‌ امت‌ است‌ و مرتبه‌ (سابقین‌) فوق ‌آن‌ می‌باشد»، چنان‌که‌ در سوره‌ «فاطر/۳۲» آمده‌است‌: (ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ) . که‌ ترجمه‌ و تفسیر آن‌ خواهد آمد. «و بسیاری‌ از آنان‌ چه‌ بدکردارند» آنان ‌کسانی‌اند که‌ بر کفرشان‌ اصرار ورزیده‌ و از اجابت‌ دعوت‌ محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم وایمان‌آوردن‌ به‌ رسالت‌ ایشان‌ سربر می‌تابند.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …