تفسیر علمی سفر معراج

– یکی از بزرگ‌ترین فیزیک دانان بنام ویرژیل گیو گیو می‌گوید: معراج محمّد در برابر علم امروزی کاملاً غیر قابل قبول است. (یعنی چطور یک انسان ساده می‌تواند بدون هیچ اکسیژن و غذا و فضاپیما بتواند به هفت آسمان سفر کند)!؟
در حدیث صحیح آمده است که: پیامبر اکرم ج از هفت آسمان گذشت و به دورترین نقاط که هیچ بشری تا به حال و تا هیچ وقت دیگر نیز نمی‌تواند سفر کند، رفته است.
اگر داخل منظومه¬ی شمسی باشد از سیّاره¬ی نپتون نیز گذشته است و اگر داخل کهکشان راه شیری باشد از نزدیک کهکشان‌های بزرگ‌تر دیگر جهان که نزدیک‌ترین کهکشان به منظومه¬ی شمسی ما کهکشان آندرومِدا یا به عربی اِمرَاُۀ المُسلسۀ یا به فارسی از زن به زنجیر کشیده شده هم گذشته است.
این عقل ناقص برخی دانشمندان متفکّر است که متأسُفانه همه چیز را با فکر کوچک خدادادی مقایسه می‌کنند چون تنها به عقل متّکی شدن کار مغروران است که وحی را نیز انکار می‌کنند و اتّکا به حدیث نیز کار جاهلان است که جامعه¬ی امروزی از هیچ یک از گروه‌ها خالی و عاری نیست!
برای قبول این سفر، قبول قدرت بی‌نهایت خدا بر هر کاری نیز لازم و ضروری است. برای برخی که خدا را اگر با چشم سر نبینند، قدرتش را نیز به سختی قبول می‌کنند، کار بسیار سختی است که امثال معراج و الهام و وحی را به راحتی قبول نمایند.
﴿سُبۡحَٰنَ ٱلَّذِیٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَیۡلٗا مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِی بَٰرَکۡنَا حَوۡلَهُۥ لِنُرِیَهُۥ مِنۡ ءَایَٰتِنَآۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِیعُ ٱلۡبَصِیرُ١﴾ [الإسراء: ۱] «تسبیح و تقدیس خدایی را سزا است که بنده¬ی خود (محمّد پسر عبداللّه) را در شبی از مسجدالحرام (مکّه) به مسجدالاقصی (بیت المقدّس) برد، آنجا که دَور و بر آن را پربرکت (از اقوات مادی و معنوی) ساخته‌ایم. تا (در این کوچ یک شبه زمینی و آسمانی) برخی از نشانه‌های (عظمت و قدرت خداوندی) خود را بدو بنمایانیم (و با نشان دادن فراخی گستره جهان و بخشی از شگفتی‌های آن، او را از بند دردها و رنج‌ها زمینیان برهانیم و با دل و جرأت بیشتر به میدان مبارزه¬ی حق و باطل روانه گردانیم). بی‌گمان خداوند بس شنوا و بینا است. (نه سخنی از او پنهان و نه کاری از او نهان می‌ماند)».

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …