تفاوت گناهان کبیره و گناهان صغیره (۱)

از شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله تعالی، در مورد گناهان کبیره ی مذکور در قرآن و حدیث سوال شد که آیا برای شناخت آنها حدودی وجود دارند؟
ایشان پاسخ دادند:
بهترین اقوال در این مسئله، قول ماثوری از ابن عباس رضی الله عنه است و ابوعبید و احمد ابن حنبل آنرا ذکر کرده اند و آن: صغائر گناهانی هستند که مشمول دو حد نمی شوند؛ حد دنیا و حد آخرت.
و این معنای قول همان کسی است که گوید: (صغائر عبارتست از) هر گناهی که در دنیا حدی بر آن صورت نگیرد ، و نیز معنای قول کسی است که گوید: هر گناهی که به لعن یا غضب الهی یا آتش جهنم ختم گردد پس آن گناه کبیره است و نیز به معنای قول کسی است که گوید: (صغائر)؛ هر گناهی است که در دنیا حدی بر آن صورت نگیرد و تهدیدی بر مرتکب شونده در آخرت نباشد یعنی “وعید و تهدید خاصی” مانند تهدید به آتش جهنم یا غضب و لعن الهی.
ولی (کبائر)؛ هر گناهی که مرتکب شونده به سبب آن تهدید شود که به بهشت داخل نمی شود و یا بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد، و در مورد انجام گناه گفته شود: کسی که مرتکب آن شود از ما ( امت محمد صلی الله علیه و سلم ) نیست، و یا مرتکب آن عمل، گناهکار است، تمامی اینها جزو گناهان کبیره هستند.
[ مجموع الفتاوى (۱۱/۶۵۰- ۶۵۲) ].
[ مجموع الفتاوى (۱۱/۶۵۸-۶۵۹) ].

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …