تعزیه در زبان عربی به معنی تسلیت دادن و آرامش بخشیدن است، و در اصطلاح شرع و فقه عبارت است از این که با ذکر وعده الهی به ثواب و پاداش صبر و شکیبائی بر مصیبت، و برحذر داشتن از جزع و فریاد و اعمالی که باطل کننده اجر و پاداش اخروی و سبب گناهان است، و دعای خیر و مغفرت و آمرزش برای میت و دعای جبران مصیبت صاحب مصیبت، شخص مصیبت زده را به صبر و شکیبائی دعوت کرد.
تعزیه و تسلیت سنت است به دلیل خبر:
«مَا مِنْ مُسْلِمٍ یُعَـزِّی أَخاهُ مِن مُصیبَـهٍ إِلَّا کَساهُ اللَّـهُ مِن حُلَلِ الکَرامَـهِ».
«هرکس برادر مصیبت زده خود را تسلیت دهد و آرامش بخشد خداوند جامه کرامت و عزت به وی پوشاند».
و به روایت اسامه آمده است:
«أرْسَلَتْ إحْدى بَنَاتِ النَّبیِّ صلى الله علیه وسلم إِلَیْهِ تَدْعُوهُ وَتُخْبِـرُهُ أنَّ صَبِـیَّاً لَهَا – أَوْ ابْناً – فی المَوْتِ فَقَالَ للرسول: «ارْجِعْ إِلَیْهَا، فَأخْبـِرْهَا أنَّ للهِ تَعَالَى مَا أخَذَ وَلَهُ مَا أعْطَى، وَکُلُّ شَیْءٍ عِنْدَهُ بِأجَلٍ مُسَمّى، فَمُرْهَا، فَلْتَصْـبِرْ وَلْتَحْتَـسِبْ» (رواه الشیخان).
«یکی از دختران پیامبر صلی الله علیه وسلم به نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم فرستاد که او را بخواند و به وی خبر دهد که فرزندش (فرزند دختر پیامبر صلی الله علیه وسلم یا طفلی شان) در حال جان دادن است. پیامبر r گفت: به سوی او برگرد و به وی خبر ده که خداوند هر چه بخواهد میگیرد، و هر چه بخواهد میدهد، و هرچیزی پیش خداوند وقت و مدت معین دارد که میدهد و میگیرد، پس به وی امر کن که صبر و شکیبایی داشته باشد و اجر و مزد را از خداوند بخواهد و در طلب رضای او باشد».
در این امر دو فائده بزرگ هست که هرکس آنها را بکار بندد و قلباً بدانها ایمان داشته باشد شیرینی ایمان را چشیده است، و آن این است که: هرگاه انسان این حقیقت را درک کرده و از روی ایمان چشیده باشد که هرچه را خداوند ببخشد از آن او است و هرچه را بگیرد نیز از آن اوست، و خداوند هر طور که بخواهد در ملک خویش تصرف میکند، آن وقت کار مصیبت بر وی آسان خواهد شد، چون جهان از آن خدا است و به هر شکل که بخواهد در آن تصرف میکند، (و تصرف و مشیت او از روی حکمت است). چنانچه انسان این باور را از دست بدهد و تحت تاثیر عوامل طبیعی و انگیزههای درونی قرار گیرد عوامل و انگیزههای شرعی و دینی او را به صبر و شکیبایی میخوانند و او را به رضا به قضا دعوت میکنند که اگر این باور را نداشته باشد مصیبت او چند برابر خواهد شد، (ونعوذ بالله) این حال وقتی پیش میآید که قلب از یاد خدای تعالی خالی باشد. ولی قلبی که با یاد خدا آبادان است و سرشار از ذکر الهی است به حقیقت او اموال و اولاد را امتحان و آزمایش الهی و فتنه و آشوب میداند، و آنها را سبب جدایی از خداوند و دوری از اهداف خود میشمارد. آوردهاند که: یاران ابن مسعود از نیکی فرزندانش تعجب کردند و خوشحال شدند، او به آنان گفت: «شاید شما از نیکی آنان تعجب کنید و خوشحال باشید، به خدای سوگند اگر دستم از تربیت و اشتغال به پرورش آنان خالی باشد بیشتر دوست دارم و پیش من پسندیده تر است از بقایشان».
او میدانست که امکان دارد آنان او را از خدای خویش جدا کنند لذا چنین گفت، و این ترس را داشت که مبادا او را به خود مشغول کنند و رضای خدا را که بالاترین مقام است از دست بدهد. آوردهاند که امام شافعی تعزیت نامه زیر را برای یکی از یارانش فرستاد که فرزندش را از دست داده بود: «همانا من به تو تسلیت میگویم و به راستی اطمینان ندارم که خود جاودان بمانم، لیکن سنت و طریق دین این است، نه کسی که به وی تسلیت گفته شده است بعد از مرگ میت باقی میماند، و نه کسی که تسلیت میگوید، اگر چه تا مدتی زنده بمانند».