تعریف حدیث

هرآنچه که از قول یا فعل یا تقریر یا وصفی که به پیامبر نسبت داده می‌شود، حدیث گویند.[۱]

[۱]– مثال برای قول؛ مانند این فرمایش پیامبر : «إنما الأعمال بالنیات» یعنی: براستی که اعمال به نیت‌ها بستگی دارند. (متفق علیه).

مثال برای فعل؛ مثلا ثابت شده که پیامبر کیفیت نماز را به اصحابش آموزش می‌دادند و می‌فرمود: «صلوا کما رأیتمونی أصلی» (بخاری) یعنی: همانگونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، شما نیز نماز بخوانید. یا به اصحاب خویش مناسک حج را می‌آموخت و می‌فرمود: «خذوا عنی مناسککم» یعنی: مناسک خود را از من یاد بگیرید. (مسلم).

و مثال برای تقریر؛ مثلا یکی از اصحابش عملی انجام می‌دهد یا گفته‌ای را می‌گوید و پیامبر  به آن اقرار کرده و تایید می‌کند، و فرقی ندارد که این فعل یا قول صحابی در حضور پیامبر رخ داده باشد و یا در غیاب ایشان بوده و بعدا برایشان بازگو کرده باشند. مانند روایت عایشهل که گفت: پیامبر ج مردی را بعنوان فرمانده سِریه ای (یک دسته‌‌ی نظامی) تعیین و اعزام کرد، او که نماز را برای یارانش امامت می‌کرد، (همواره) قرائت‌اش را با «قل هو الله احد» به پایان می‌رساند، آنان هنگام بازگشت، مسئله را برای پیامبر ج بازگو کردند، ایشان فرمودند: «سَلُوهُ لأَیِّ شَیْءٍ یَصْنَعُ ذَلِکَ»؟ از او بپرسید که چرا چنین می‌کند؟ از وی پرسیدند، گفت: چون در این سوره صفت خدای رحمان بیان شده است لذا دوست دارم آن را بخوانم، پیامبر ج فرمود: «أَخْبِرُوهُ أَنَّ اللَّهَ یُحِبُّهُ» ‌به او بگویید که خداوند هم او را دوست دارد. (بخاری؛۷۳۷۵ و مسلم).

و مثال برای وصف؛ یعنی صفتی از خُلق و خوی یا خِلقت ظاهری ایشان، چنان‌که در مورد اخلاق ایشان روایت شده که: «کان دائم البُشر، سهل الخلق، لین الجانب لیس بفظّ ولا غلیظ ولا ضخّاب ولا فحّاش ولا عیّاب…» یعنی: او همواره خوش رو و متبسم، خوش خلق و نرم خو بود، و خشن، تندخو، پرهیاهو، ناسزاگو و عیب گیر نبود. (ترمذی، مختصر شمایل محمدی؛ ۲۴).

و در مورد صفات ظاهری ایشان، انسس می‌گوید: ‏«کان رسول الله صلى الله علیه وسلم لیس بالطویل الْبَائِنِ وَلا بِالْقَصِیر، ِوَلَیْسَ بِالْأَبْیَضِ الْأَمْهَقِ، ‏‏وَلَیْسَ بِالْآدَمِ، وَلَیْسَ بِالْجَعْدِ الْقَطَطِ، وَلَا بِالسَّبْطِ، بَعَثَهُ اللَّهُ عَلَى رَأْسِ أَرْبَعِینَ سَنَهً، فَأَقَامَ بِمَکَّهَ عَشْرَ ‏‏سِنِینَ وَبِالْمَدِینَهِ عَشْرَ سِنِینَ، وَتَوَفَّاهُ اللَّهُ عَلَى رَأْسِ سِتِّینَ سَنَهً، وَلَیْسَ فِی رَأْسِهِ وَلِحْیَتِهِ عِشْرُونَ ‏‏شَعَرَهً بَیْضَاءَ» بخاری (۵۴۴۹)‏.

رسول الله نه بیش از حد بلند بودند ونه کوتاه، پوستش بسیار سفید یا بسیار ‏گندمگون نبود، موهایش نه کاملاً صاف بود و نه بسیار مجعد و موجدار، خداوند او ‏را در چهل ‏سالگی مبعوث نمود، و در مکه ده سال اقامت داشت و در مدینه ده سال، و خداوند وی را در ‏راس شصت سالگی قبض روح کرد در حالی که در سر و ریش(مبارکش) بیشتر از بیست تار موی ‏سفید نبود. (نکته: علما درباره‌‌ی مدت اقامت پیامبر ج در مکه اختلاف نظر دارند، ولی راجح سیزده سال اقامت ایشان در مکه است. والله اعلم).

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …