تعاون و همکاری مسلمانان

قال الدکتور علی محمد محمد الصلابی حفظه الله تعالی :

« إن المسلمین فی العالم أجمع ینتظرون من علمائهم ومفکریهم بلوره مشروع إسلامی عقائدی، سیاسی، فکری، اجتماعی، اقتصادی، أعلامی .. على أصول أهل السنه للوقوف أمام هذه المشاریع المدمره، وهاهی الأمه الإسلامیه قد أحسَّت الخطر المحدق وهبت لتحیا، وعلائم الصحو تنتشر بسرعه مع اقتراب الفزع واکفهرار الجو وإنی لمؤمل الخیر من وراء هذه الیقظه الشامله.
بید أنی أحذر من الأمراض القدیمه، من فساد السیاسه بالفرقه، وفساد الثقافه بالجهل والهوى، فیجب علینا أن نتعاون فی المتفق علیه، ونتسامج فی المختلف فیه فی الحدود التی یسمح به الشرع وفق قواعد السیاسه الشرعیه وفقه المقاصد، والمصالح والمفاسد، وفقه الخلاف»( دوله السلاجقه ، ص ۱۶ ).

ترجمه :
« براستی که مسلمانان در تمامی دنیا ، از علماء و مفکرینشان انتظار دارند که یک برنامه و طرح اسلامی ، عقائدی ، سیاسی ، فکری اجتماعی ، اقتصادی ، إعلامی… را بر أساس أصول أهداف سنت ، بارز نموده و برای أمت ارائه دهند ، تا أمت اسلام بر اساس این برنامه ی شامل ، بتواند در مقابل برنامه ها و نقشه های ویرانگر دشمنان اسلام بایستد. میبینیم که أمت اسلامی خطری که او را از هر جهت احاطه نموده است را احساس نموده ، و لذا بپا خاسته تا از نو حیاتش را از سر بگیرد ، و نشانه های این بیداری ، با نزدیک شدن خوف و هراس از نقشه های دشمن و از بین رفتن گرد و غبار و هوای مه آلود ، به سرعت در حال انتشار است ، و براستیکه من به سرانجام این بیداری شامل امیدوار و خوشبین هستم.
مگر این موضوع نباشد که أمت را از بیماری های مهلک قدیمی بر حذر میدارم ، أعم از فساد سیاسی با ایجاد تفرقه ، و فساد علمی و فرهنگی با وجود جهل و اتباع هوی .
پس بر ما فرزندان أمت اسلام واجب است در أموری که بر آنها اتفاق نظر داریم ، با همدیگر تعاول و همکاری نماییم ، و در اموری که اختلاف نظر داریم ، در حدودی که شرع به ما اجازه میدهد ، در مقابل یکدیگر تسامح داشته و بر اساس قواعد سیاست شرعی و بر طبق مقاصد شریعت و مصالح و مفاسد ، و بر اساس فقه خلاف ، همدیگر را تحمل نماییم ».

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …