تصویر هر آنچه که دارای روح است، حرام میباشد، بلکه از گناهان کبیره است، و دارای اثری بسیار قوی است که دین و اخلاق و رفتار را در قدیم و عصر جدید به فساد و تباهی کشانیده است.
در قدیم: تصویر سبب نخستین کفر است که در زمین اتفاق افتاد و آن تصویر برخی از افراد صالح در قوم نوح بود که عبارتاند از: ود، سواع، یغوث، یعوق و نسر. به قصد نیکی تصویر آنها را مرسوم نمودند، تا اینکه مردم آنها را ببینند و عبادتشان را یاد نمایند و برای انجام دادن عبادت با نشاط باشند، بعد از مدت زمان طولانی، آنها را عبادت کردند و الله را عبادت نکردند.
پس نخستین جنایت شرکآمیزی که در دنیا نسبت به توحید اتفاق افتاد، به سبب تصویر بود.
اما در عصر جدید: حالا تصویر سبب فساد دین و از بین بردن اخلاق و انتشار اعمال ناشایست و پست میشود، به تصویر کشیدن زنان لخت همراه با زینتشان و عرضه کردنشان در برابر غریزههای مردان باعث از بین رفتن دین و مکارم اخلاقی آنها میشود، و این بلا و مصیبت، عمومی و بسیار زیاد شده است، و این بزرگترین جنایت نسبت به دین و اخلاق است.
دفع کردن مفاسد نسبت به جلب مصالح مقدم است، هر آنچه که سبب حرام شود، حرام است. پس چه طور هنگامیکه آن حرام است، به سوی حرام میرود؟ چه طور در حالی که الله تصویرگران را مورد لعنت قرار داده است؟ چگونه تصویر رسم مینماید در حالی که الله آنها را به شدیدترین عذاب وعده داده است؟ چگونه انجام دهندهی آن با الله و رسولش مخالفت مینماید؟
۱- الله بلندمرتبه میفرماید: ﴿وَمَن یَعۡصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَیَتَعَدَّ حُدُودَهُۥ یُدۡخِلۡهُ نَارًا خَٰلِدٗا فِیهَا وَلَهُۥ عَذَابٞ مُّهِینٞ١۴﴾ [النساء: ۱۴].
«و هر کس از الله و پیامبرش نافرمانی نماید و از حدود او تجاوز کند، وی را در آتشی وارد میکند که جاودانه در آن خواهد ماند و برایش عذابی خفتبار [در پیش] است».
۲- عَنْ عَبْدَ اللَّهِس سَمِعْتُ النَّبِی یقُولُ: «إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَذَابًا عِنْدَ اللَّهِ یوْمَ القِیامَهِ المُصَوِّرُونَ».[۱]
عبدالله بن مسعود س از پیامبر ج روایت میکند که فرمود: «قطعا سختترین عذاب جهنم در روز قیامت به تصویرگران داده میشود».
۳- عَنْ أَبِی هُرَیرَهَس قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِی یقُولُ: «قَالَ اللَّهُ ﻷ: وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذَهَبَ یَخْلُقُ کَخَلْقِی، فَلْیَخْلُقُوا ذَرَّهً أَوْ لِیَخْلُقُوا حَبَّهً أَوْ شَعِیرَهً».[۲]
ابوهریره روایت میکند که پیامبر فرمود: «الله میفرماید: چه کسی ستمکارتر از فردی است که تلاش میکند تا مانند آفرینش من بیافریند، پس ذرهای یا دانهای گندم یا دانههایی از جو بیافریند».
[۱] – متفق علیه؛ بخاری حدیث شماره ۵۹۵۰ و مسلم حدیث شماره ۲۱۰۹٫ با لفظ مسلم
[۲] – متفق علیه؛ بخاری حدیث شماره ۷۵۵۹ و مسلم حدیث شماره ۲۱۱۱ با لفظ بخاری