ترکیب شدن دریای شور و شیرین و پاسخ به شبهات مربوطه!
احتمالا همه ی ما ویدیوی ترکیب نشدن دو دریایی را دیده باشیم(که یکی گل آلود و قهوه ای است و دیگری به رنگ آبی) روی آن کلیپ آیاتی از کلام الله مجید را هم گذاشته اند ،آیات عظیم الشانی که می فرمایند:
وَهُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا۵۳٫فرقان
خدا کسی است که دو دریا را در کنار هم روانمیسازد این یکی شیرینِ شیرین است ، و آن دیگر شورِ شور ! خداوند در میان آن دو حاجز و مانعی ایجاد کردهاست که آنها را کاملاً از هم جدا ساخته است .
یا خدای مهربان در جای دیگری می فرمایند:
مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ*بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یَبْغِیَانِ*فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ*یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ۱۹ تا ۲۲ الرحمن
دو دریای ( مختلف شیرین و شور ، و گرم و سرد ) را در کنار هم روان کرده است و مجاور یکدیگر قرار داده است . امّا در میان آن دو حاجز و مانعی است که نمیگذارد یکی با دیگری بیامیزد و سرکشی کند . پس کدامیک از نعمتهای پروردگار خود را تکذیب میکنید و انکار مینمائید ؟ ! از آن دو ، مروارید و مرجان بیرون میآید .
یا در آیه ی ۱۲ سوره مبارکه ی فاطر می فرمایند:
وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِنْ کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَهً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
دو دریا یکسان نیستند . این یکی گوارا و شیرین و برای نوشیدن خوشگوار است ، و آن دیگر شور و تلخ . از هر دوی آنها گوشت تازه میخورید ، و از هر دوی آنها وسائل زینت برای پیرایش بیرون میآورید . میبینید کشتیها دریاها را میشکافند و پیش میروند ، تا از فضل خدا بهره گیرید و شکرگزار باشید .
مشاهده می نماییم که همه ی مردم این قطعه ی ویدیویی را به عنوان معجزه پذیرفته اند و باورشان به قرآن بسیار زیاد شده که ۱۴ قرن قبل کلام خدا به همچین چیزی اشاره کرده و اکنون آن را می بینیم…
ولی به ناگاه مشاهده کردیم افرادی تحت عنوان اسلام ستیز اعلام کردند که این ویدیو غلط است و همچین چیزی صحت ندارد!!!
دلایل و شواهد علمی ارائه دادند که اصلا” ما در جهان، دریای شیرین نداریم! یا گفتند این تصاویر مربوط به دریاها نیست و پیشروی آب دریا در خلیج اسکارگن دانمارک و … می باشد که می شود خلیج و دریا (نه دریا و دریا) و نقد های دیگری که به این مساله وارد کردند.
در این میان مشاهده نمودم ، عده ای از جوانان مسلمان اعلام کردند که این آیات مربوط به ریختن آب رودخانه ها در دریا می باشد چون رودخانه ها شیرین هستند و دریا شور،ولی مخالفان گفتند اولا رودخانه دریا نیست و دوما” این ها در نهایت قاطی می شوند، ولی قرآن گفته قاطی نمی شوند
پس از آن جوانان مسلمان اعلام کردند منظورِ آیات پدیده ی هالوکلاین است(هالوکلاین به پدیده ای می گویند که :به دلیل جریان های آب ،میزان تبخیر و …در عمق اقیانوس ها شوریهای متفاوتی ایجاد می شود ،در نتیجه آن قسمت که شور تر است به زیر می رود و سدی نامرئی ایجاد می نماید و آن دو قسمت قاطی نمی شوند) ولی مخالفان گفتند شوری کم و زیاد می شود و در آنجا چیزی به نام دریای شیرین بوجود نمی آید.
عده ای گفتند منظور جریان های دریایی است مثلا گلف استریم، که با آب قیانوس ها قاطی نمی شوند،ولی مخالفان گفتند این جریان ها هم نهایتا شوری کمتری دارند و به دلیل اختلاف دمایی با هم قاطی نمی شوند
نقد های مخالفان تا حدودی منطقی به نظر می رسد،ولی آیا واقعا” منظور این آیات چیست؟
ما می گفتیم این آیات اعجاز علمی قرآن هستند،ولی اکنون اسلام ستیزان می گویند نه تنها اعجاز نیستند بلکه یک خطای فاحش علمی هم محسوب می شوند چون چیزی بنام دریای شیرین نداریم و …
اما پاسخ ما به تمام این جریانات پیش آمده:
متاسفانه هم اسلام ستیزان در اشتباه بوده اند و هم دوستان مسلمان ما.
قبل از هر چیز باید بدانیم که واژه ی بحر صرفا و صرفا به معنای دریا نیست،بفرمایید این معنای واژه ی “بحر” از دیکشنری المنجد(از معروف ترین فرهنگ لغت های عربی به فارسی)
قبل از هر چیز باید بدانیم که واژه ی “بحر ” صرفا و صرفا به معنای دریا نیست،بفرمایید این معنای واژه ی “بحر” از دیکشنری المنجد(از معروف ترین فرهنگ لغت های عربی به فارسی)
کلمه: البَحر
معنی: ج أَبحُر و بُحُور و بِحَار: دریا، فراخی و فراوانی آب. اینکه واژه ضد (البَرُّ) است، و دریای بزرگ را (الخِضَمَ) گویند، هر رودخانه ی بزرگ، آب شور، مرد بخشنده و بسیار نیکوکار،- ج بُحُور فی اصطِلاحِ العَرُوضِیّینَ: و در عرف عروضیان و زن و قافیهی شعر است «فی بَحر»: در خلال، در میان «فی بَحرِ سَنَتَین»: در خلال دو سال.
پس ،از همان اول ماجرا فرض اسلام ستیزان اشتباه است،بحر به جز معنای دریا معناهای دیگری هم دارد،همانگونه که دیکشنری فوق هم تصریح نموده واژه ی “بحر “متضاد واژه ی “بر” به معنای خشکی می باشد.
اگر فرض اسلام ستیزان را بپذیریم(که بحر فقط به معنای دریا! باشد) پس رودخانه ها هم باید جزو “بر” یعنی خشکی محسوب شوند!!! چون غیر از بحر هستند! پس می شوند “بر”!!! ولی آیا رودخانه خشکی است؟!! میدانید دبی(مقدار گذر آب در ثانیه از یک نقطه مشخص) رودخانه آمازون و نیل و می سی سیپی و کارون و ارس و دجله چقدر است!!!
اما اگر معنای رودخانه را هم بپذیریم ،(همانگونه که منتقدان هم گفته اند )منظور نمی تواند رودخانه ای باشد که به دریا می ریزد چون قرآن فرموده قاطی نمی شوند ولی آن رودخانه ها در نهایت قاطیِ آب دریاها می شوند.
پس منظور چه می تواند باشد؟
عزیزان در یک تقسیم بندی، میزان آب های کره ی زمین ۷۱ درصد می باشد و میزان خشکی ها ۲۹ درصد.
حال از آن ۷۱ درصد(کل آبهای کره ی زمین):
۹۷ درصد مربوط به دریاها و اقیانوس ها می باشد،۲ درصد مربوط به یخ های قطبی و ۱ درصد باقی مانده هم تمام رودخانه ها و آب های زیر زمینی جهان و آب موجود در اتمسر(بخار آب) می باشد.
دقت بفرمایید :
خدای متعال(سبحانه و تعالی) می فرماید این شوری ها و شیرینی ها(حال دریا و رودخانه باشد یا دریا ها و آب های زیر زمینی ، چون عرض کردیم بحر به همه ی اینها اطلاق می شود) با هم قاطی نمی شوند.و همیشه تمایز بین این دو وجود دارد
چون فرایندی بنام چرخه ی هیدورلوژی یا چرخه ی آب انجام می گیرد.
(چرخه آب چیست؟ آب دریاها و رودخانه ها و …تبخیر می شود و به آسمان می رود،متراکم می شود و تبدیل می شود به ابر،دوباره می بارد و به دریاها و رودخانه ها و زیر زمین بر می گردد)
حال وقتی منظور آیات را درک کردیم به سطور گذشته بازگردید و دوباره آیات را بخوانید…
اولین سوالی که ایجاد می شود این است که چرا ترجمه ها گفته اند دو دریا!
پاسخ این است که ترجمه را اساتید محترم انجام داده اند و آن ترجمه؛ کلام پرودگار نیست،کلمات در زبان عربی معانی متفاوتی دارند و نمی توان که تمام معانی را در ترجمه قید کرد! پس اگر اشتباهی در ترجمه یا تفاسیر رخ بدهد،ربطی به خود آیه ندارد.بلکه نگرش اساتید بزرگوار است.
و تمام توصیفاتی که خداوند متعال ذکر کرده است در این دو بحر(با معناهای خاص خود) یافت می شود.
قاطی نشدن،گوشت تازه،کشتیرانی،حتی لولو و مرجان (الان در رودخانه ها و سدها و مرداب ها مروارید پرورش می دهند،البته قیمتشان از مروارید آب شور موجود در دریاها کمتر است)
این بار اسلام ستیزان چه بهانه ای دارند؟
آیا این اعجاز علمی قرآن نیست؟ در صحرای سوزان عربستان که دختر کشی مرسوم بود! در جایی که شعار مردم زن و شراب و شمشیر بود،یک فرد بی سواد این موضوعات را مطرح سازد!
و به عزیزان مسلمانم هم توصیه می کنم بزرگواران هر کلیپی که دیدید باور نکنید،قرآن آنقدر قدرتمند است که نیازی ندارد ما به زور برای آن اعجاز درست کنیم، و فرداروز اسلام ستیزان بیایند آن کلیپ ها را با افتخار! نقد کنند.