تحقیق کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و اقامه ی حجت

پایبندی به این منهج در واقع اعتراف حقیقی به این مطلب است که الله متعال دین را کامل کرده و نعمت را به پایان رسانده است و رسول الله  صلی الله علیه و سلم رسالت را ابلاغ نموده و امانت را ادا کرده و خداوند به وسیله ی او غم و اندوه را زدوده و حجت را اقامه کرده و دلایل را توضیح داده است. و صحابه از جهت علم و عمل، دین را به پا داشتند و لفظ و معنای آن را ابلاغ نمودند: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» (مائده: ۳) «امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را (بعنوان) دین برای شما بر گزیدم».

و خداوند متعال می فرماید: «وَ ما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ إِلی‏ رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ» (انعام: ۳۸) «هیچ جننبده‌ای در زمین نیست و نه هیچ پرنده‌ای که با دو بال خود پرواز می‌کند، مگر اینکه امت‌هایی مانند شما هستند، ما در کتاب (لوح محفوظ) هیچ چیز را فرو گذار نکردیم، سپس به سوی پروردگارشان محشور می‌گردند».

و می فرماید: «وَ یَوْمَ نَبْعَثُ فی‏ کُلِّ أُمَّهٍ شَهیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهیداً عَلی‏ هؤُلاءِ وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدیً وَ رَحْمَهً وَ بُشْری‏ لِلْمُسْلِمینَ» (نحل: ۸۹) «و روزی‌ که در (میان) هر امتی، گواهی از خودشان بر آن‌ها بر می‌انگیزیم و تو را بر آن‌ها گواه آوریم. و (ما این) کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز و هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان است».

و حذیفه می گوید: «… رسول خدا  صلی الله علیه و سلم در حالی وفات نمود که هیچ پرنده ای در آسمان بال های خود را تکان نمی داد مگر اینکه در مورد آن علم و دانشی ذکر نمود».[۱]

 

 

[۱] – مسند احمد: ۵/۱۵۳

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …