ایمان داریم که خداوند شراب را حرام فرموده و بر ده گروه که به نوعی مرتبط با شراب هستند نفرین فرستاده است: کسی که آبش را میگیرد، کسی که آب برای او گرفته میشود، نوشندهی آن، حامل آن، کسی که شراب برای او حمل میشود، ساقی، فروشنده، دلال، خریدار و کسی که برای او خرید میشود.
خداوند به حرام بودن شراب و حکمت آن چنین اشاره میفرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِنَّمَا ٱلۡخَمۡرُ وَٱلۡمَیۡسِرُ وَٱلۡأَنصَابُ وَٱلۡأَزۡلَٰمُ رِجۡسٞ مِّنۡ عَمَلِ ٱلشَّیۡطَٰنِ فَٱجۡتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمۡ تُفۡلِحُونَ ٩٠ إِنَّمَا یُرِیدُ ٱلشَّیۡطَٰنُ أَن یُوقِعَ بَیۡنَکُمُ ٱلۡعَدَٰوَهَ وَٱلۡبَغۡضَآءَ فِی ٱلۡخَمۡرِ وَٱلۡمَیۡسِرِ وَیَصُدَّکُمۡ عَن ذِکۡرِ ٱللَّهِ وَعَنِ ٱلصَّلَوٰهِۖ فَهَلۡ أَنتُم مُّنتَهُونَ ٩١﴾ [المائده: ۹۰-۹۱].
«ای مؤمنان! میخوارگی و قماربازی و بتان (سنگیی که در کنار آنها قربانی میکنید) و تیرها (و سنگها و اوراقی که برای بختآزمایی و غیبگویی به کار میبرید، همه و همه از لحاظ معنوی) پلیدند و (ناشی از تزیین و تلقین) عمل شیطان میباشند. پس از (این کارهای) پلید دوری کنید تا این که رستگار شوید. اهریمن میخواهد از طریق میخوارگی و قماربازی در میان شما دشمنانگی و کینهتوزی ایجاد کند و شما را از یاد خدا و خواندن نماز باز دارد. پس آیا (از این دو چیزی که پلیدند، و دشمنانگی و کینهتوزی میپراکنند، و بندگان را از یاد خدا غافل میکنند، و ایشان را از همهی عبادات، به ویژه نماز که مهمترین آنها است، باز میدارند) دست میکشید و بس میکنید؟!».
پیامبر صلی الله علیه و سلم بیان میفرماید که شرابخواری با ایمان جمع نمیشود. بخاری و مسلم روایت میکنند که:
«…وَلَا یَشْرَبُ الْخَمْرَ حِینَ یَشْرَبُهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ».
«…کسی که شراب مینوشد، هنگام نوشیدن شراب مؤمن نیست».
در حدیثی دیگر برای تحریم شراب این قاعده را پایهریزی میکند:
«کُلَّ مُسْکِرٍ خَمْرٌ وَ کُلَّ خَمْرٍ حَرَامٌ» [رواه مسلم].
«هر مستکنندهای شراب است، و هر شرابی حرام است». [مسلم].
در حدیث دیگری میفرماید:
«کُلُّ مُسْکِرٍ خَمْرٌ وَکُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ وَمَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فِی الدُّنْیَا فَمَاتَ وَهُوَ یُدْمِنُهَا لَمْ یَتُبْ لَمْ یَشْرَبْهَا فِی الْآخِرَهِ». [رواه مسلم].
«هر مستکنندهای شراب است و هر مستکنندهای حرام است و کسی که در دنیا شراب بخورد و بر همین حالت بمیرد و توبه نکند در روز قیامت از خوردن شراب محروم میشود». [مسلم].
در حدیث جابر بر قاعدهی مذکور و سرانجام بدی که در انتظار شرابخوار است تأکید بیشتری میشود، جابر میگوید:
«أَنَّ رَجُلًا قَدِمَ مِنْ جَیْشَانَ وَجَیْشَانُ مِنْ الْیَمَنِ فَسَأَلَ النَّبِیَّ صلی الله علیه و سلم عَنْ شَرَابٍ یَشْرَبُونَهُ بِأَرْضِهِمْ مِنْ الذُّرَهِ یُقَالُ لَهُ الْمِزْرُ فَقَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و سلم أَوَ مُسْکِرٌ هُوَ قَالَ نَعَمْ قَالَ رسولالله صلی الله علیه و سلم کُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ إِنَّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ عَهْدًا لِمَنْ یَشْرَبُ الْمُسْکِرَ أَنْ یَسْقِیَهُ مِنْ طِینَهِ الْخَبَالِ قَالُوا یَا رسولالله وَمَا طِینَهُ الْخَبَالِ قَالَ عَرَقُ أَهْلِ النَّارِ أَوْ عُصَارَهُ أَهْلِ النَّارِ» [رواه مسلم].
«شخصی از منطقهی جیشان -از حوالی یمن- آمد و در خصوص نوشیدنی ساخته شده از دانهی جو که در سرزمین آنان نوشیده میشد، سؤال کرد؟ پیامبر صلی الله علیه و سلم در جواب فرمودند: آیا مستکننده است؟ گفت: بله، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: هر مستکنندهای حرام است و خداوند عهد بسته است که به کسانی که در دنیا مسکرات مینوشند، در روز قیامت طینهالخبال بنوشاند، عرض کردند: طینهالخبال چیست؟ فرمود: عرق اهل دوزخ است». [مسلم].
از ابیجویره روایت شده است که گفت از ابنعباس درمورد «باذق» پرسیدم، در جواب گفت: پیامبر صلی الله علیه و سلم قبل از به وجود آمدن باذق دار فانی را وداع گفت، اما هر مستکنندهای حرام است. [بخاری].
باذق در دوران پیامبر صلی الله علیه و سلم وجود نداشت، اما قاعدهی تحریم مسکرات شامل آن هم میشود و اختلاف اسامی در این مورد اعتباری ندارد.
پیامبر صلی الله علیه و سلم از درست کردن شراب برای درمان بیماری نهی فرموده و بیان کرده است که شراب درمان نیست بلکه خود درد است، مسلم از طارقبنسوید جعفی چنین روایت میکند:
«أَنَّهُ سَأَلَ النَّبِیَّ صلی الله علیه و سلم عَنْ الْخَمْرِ فَنَهَاهُ أَوْ کَرِهَ أَنْ یَصْنَعَهَا فَقَالَ إِنَّمَا أَصْنَعُهَا لِلدَّوَاءِ فَقَالَ إِنَّهُ لَیْسَ بِدَوَاءٍ وَلَکِنَّهُ دَاءٌ».
«در مورد شراب از حضرت صلی الله علیه و سلم پرسیده شد؟ پیامبر صلی الله علیه و سلم از آشامیدن و درست کردنش نهی فرمود، سؤالکننده گفت: من برای درمان آن را میسازم، فرمود: شراب درمان نیست بلکه درد است».
پیامبر صلی الله علیه و سلم همچنین از خرید و فروش شراب نهی کرده است، مسلم از ابنعباس روایت میکند که:
«إِنَّ رَجُلًا أَهْدَى لِرسولالله صلی الله علیه و سلم رَاوِیَهَ خَمْرٍ فَقَالَ لَهُ رسولالله صلی الله علیه و سلم هَلْ عَلِمْتَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ حَرَّمَهَا قَالَ لَا فَسَارَّ إِنْسَانًا فَقَالَ لَهُ رسولالله صلی الله علیه و سلم بِمَ سَارَرْتَهُ فَقَالَ أَمَرْتُهُ بِبَیْعِهَا فَقَالَ إِنَّ الَّذِی حَرَّمَ شُرْبَهَا حَرَّمَ بَیْعَهَا قَالَ فَفَتَحَ الْمَزَادَهَ حَتَّى ذَهَبَ مَا فِیهَا».
«مردی مشکی از شراب را به پیامبر صلی الله علیه و سلم هدیه داد، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: آیا میدانی که خداوند آن را حرام کرده است؟ گفت: نه، و با یک نفر در گوشی حرف زد. پیامبر صلی الله علیه و سلم خطاب به او فرمود: مخفیانه چه چیزی را به او گفتی؟ مرد گفت: به وی دستور دادم آن مشک شراب را بفروشد. پیامبر فرمود: کسی که نوشیدنش را حرام کرده است، فروختن آن را هم روا نمیداند. راوی میگوید: مرد سر مشک را باز کرد و همهی شراب را ریخت».
و از عایشه روایت شده است که هنگامی که آیات آخر سورهی بقره نازل شد پیامبر از منزل خارج شد و فرمود: خرید و فروش شراب حرام شد. [بخاری].
مسلم و بخاری از ابنعباس روایت میکنند که گفت: به عمر خبر دادند که فلانی در کار خرید و فروش شراب است، عمر فرمود: خداوند او را نابود کند! مگر نمیداند حضرت صلی الله علیه و سلم فرموده است:
«لَعَنَ اللَّهُ الْیَهُودَ حُرِّمَتْ عَلَیْهِمْ الشُّحُومُ فَجَمَلُوهَا فَبَاعُوهَا».
«خداوند یهود را لعنت کند، چون آنان پیهی حرامشده را ذوب میکنند و آن را میفروشند».