تاریخ مرتد شدن عمومی و تعدادی از وقایع در این باره در بین امت اسلامی (۳)

ارتداد غالبیت امّت بخاطر بت پرستی که بخاطر حکومت صفویه قبرپرست و رافضی ظهور نمود. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند: «لاَ تَقُومُ السَّاعَهُ حَتَّى تَلْحَقَ قَبَائِلُ مِنْ أُمَّتِى بِالْمُشْرِکِینَ وَحَتَّى تَعْبُدَ قَبَائِلُ مِنْ أُمَّتِى الأَوْثَانَ».[۱]

ترجمه: «قیامت برپا نمی‌گردد تا اینکه گروه‌های از امت من به مشرکین ملحق شوند و بتها را عبادت کنند».

این جریان ارتداد عمومی‌ هم چنان ادامه دارد و در عصر کنونی نیز هم به صورت شرک در عبادات و هم شرک در طاعت و حکم بغیر ما انزل الله به وقوع پیوسته است.

ام المومنین عائشه از پیامبر صلی الله علیه وسلم حدیث نقل می‌کند که فرموده است: «لا یذهب اللیل والنهار حتى تعبد اللات والعزى»[۲]

ترجمه: «شب و روز نمی‌رود تا اینکه لات و عزی پرستش می‌شود».

ابن تیمیه رحمه الله می‌فرماید: «وَکَانَ ظُهُورُهَا وَانْتِشَارُهَا حِینَ ضَعُفَتْ خِلَافَهُ بَنِی الْعَبَّاسِ وَتَفَرَّقَتْ الْأُمَّهُ وَکَثُرَ فِیهِمْ الزَّنَادِقَهُ الْمُلَبِّسُونَ عَلَى الْمُسْلِمِینَ وَفَشَتْ فِیهِمْ کَلِمَهُ أَهْلِ الْبِدَعِ…. فَإِنَّهُ إذْ ذَاکَ ظَهَرَتْ الْقَرَامِطَهُ العبیدیه القداحیه بِأَرْضِ الْمَغْرِبِ. ثُمَّ جَاءُوا بَعْدَ ذَلِکَ إلَى أَرْضِ مِصْرَ».[۳]

ترجمه: « (قبور و مشاهد شرکی) ظهورشان و گسترششان زمانی بود که خلافت بنی عباس ضعیف شد و امت متفرق شدند و در میانشان زندیقان ملبس به مسلمین زیاد گشتند و در میانشان سخنان اهل بدعت رو به زیادی نهاد… پس همانا در این هنگام بود که قرامطه عبیدیه در سرزمین مغرب ظهور نمودند، سپس بعد آن به سوی سرزمین مصر آمدند».

با آمدن جریان‌های رافضی چون قرامطه و صفویه شاهد بودیم که گروههای عظیمی ‌از مسلمین بخاطر حکومت روافض مشرک رو به سوی ارتداد نهادند.

[۱]. ترمذی ۲/۲۵۹- تحقیق الألبانی:صحیح، المشکاه (۵۴۰۶)، الصحیحه (۱۶۸۳)

[۲]. رواه الحاکم

[۳]. مجموع الفتاوی ۲۷/۴۶۶

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …