بی‌گمان که فتنه‌ای پیش خواهد آمد که شخص درازکشیده در آن بهتر از شخص نشسته است

شیخین (بخاری و مسلم) و ابوداود از ابوبکره رضی الله عنه روایت کرده‌اند که او گفته است: «پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إِنَّهَا سَتَکُونُ فِتْنَهٌ یَکُونُ الْمُضْطَجِعُ فِیهَا خَیْرًا مِنَ الْجَالِسِ، وَالْجَالِسُ خَیْرًا مِنَ الْقَائِمِ، وَالْقَائِمُ خَیْرًا مِنَ الْمَاشِی، وَالْمَاشِی خَیْرًا مِنَ السَّاعِی».[۱] «بی‌گمان که فتنه‌ای پیش خواهد آمد که شخص درازکشیده در آن بهتر از شخص نشسته و نشسته بهتر از ایستاده و فرد ایستاده بهتر از رونده و رونده بهتر از شتابنده است»؛

من به پیامبر صلی الله علیه وسلم عرض کردم ای رسول خدا! در این حالت مرا به انجام چه چیزی دستور می‌دهید؟ و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:

«مَنْ کَانَ لَهُ إِبلٌ فَلْیَلْحَقْ بإِبلِهِ، وَمَنْ کَانَتْ لَهُ غَنَمٌ فَلْیَلْحَقْ بِغَنَمِهِ” وَمَنْ کَانَتْ لَهُ أَرضُ فَلْیلْحَقْ بِأَرْضِهِ، وَمَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ شِئءٌ مِنْ ذلِکَ فَلْیَعْمِذ إِلَى سَیْفِهِ فَلْیَضْرِبْ بِحَدِّهِ عَلَى الْحِرِّهِ، ثُمَّ لِیَنْجَ مَا اسْتِطِاعِ النَّجَاءَ».

«هرکس که شترانی دارد به دنبال شتران خود برود و هرکس که گوسفندانی دارد به دنبال گوسفندان خویش برود و هرکس که زمینی دارد به سر زمینش برود و هرکس هم که هیچ‌کدام از این‌ها را ندارد به شمشیرش رو بیاورد و لبه‌ی آن را بر سنگی بزند و بشکند و سپس تا آنجا و به هرگونه که می‌تواند خود را نجات دهد».

[۱]– ابو داود (۴۲۵۶)، آلبانی می‌گوید صحیح است.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …