زیرا الله تعالى میفرماید: ﴿…وَمَا کَانَ ٱللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَٰنَکُمۡ…﴾ [البقره: ۱۴۳]. که منظور از ایمانتان نمازتان است و همچینین میفرماید: ﴿…وَأَقِیمُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَءَاتُواْ ٱلزَّکَوٰهَ﴾ «و نماز را برپای دارید و زکات بدهید…». و همچنین میفرماید: ﴿إِنَّ ٱلصَّلَوٰهَ کَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ کِتَٰبٗا مَّوۡقُوتٗا ١٠٣﴾ [النساء: ۱۰۳]. «نماز برای مؤمنین واجبی وقت دار است».
دلیل از سنت: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «إِنَّ بَیْنَ الرَّجُلِ وَبَیْنَ الشِّرْکِ وَالْکُفْرِ تَرْکَ الصَّلاَهِ»[۱]. «[فاصلۀ] بین [اسلام] شخص و شرک و کفر[ش] ترک نماز میباشد». دلیل دیگر از سنت: عبد الله بن مسعود رضی الله عنه در صحیحین گفته است: «سَأَلْتُ النَّبِیَّ ج أَیُّ الْعَمَلِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ قَالَ الصَّلَاهُ عَلَى وَقْتِهَا قَالَ ثُمَّ أَیٌّ قَالَ ثُمَّ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ قَالَ ثُمَّ أَیٌّ قَالَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِی بِهِنَّ وَلَوْ اسْتَزَدْتُهُ لَزَادَنِی»[۲]. «از پیامبر صلی الله علیه وسلم سوال کردم چه عملی نزد خداوند محبوبتر است؟ فرمود: نماز در وقتش، گفتم: بعد از آن؟ فرمود: نیکی به والدین، گفتم: بعد از آن؟ فرمود: جهاد در راه الله. [ابن مسعود گفت:] آنان را برای من بیان فرمود و اگر بیشتر میپرسیدم بیشتر جواب میداد». حدیث ابن عمر رضی الله عنهما که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «صَلَاهُ الْجَمَاعَهِ تَفْضُلُ صَلَاهَ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِینَ دَرَجَهً»[۳]. «فضیلت نماز جماعت بیست و هفت برابر نماز فرادی است». حضرت عثمان رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه وسلم آورده است: «مَا مِنِ امْرِئٍ مُسْلِمٍ تَحْضُرُهُ صَلاَهٌ مَکْتُوبَهٌ فَیُحْسِنُ وُضُوءَهَا وَخُشُوعَهَا وَرُکُوعَهَا إِلاَّ کَانَتْ کَفَّارَهً لِمَا قَبْلَهَا مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یُؤْتِ کَبِیرَهً وَذَلِکَ الدَّهْرَ کُلَّهُ»[۴]. «شخص مسلمانی نیست که نماز واجبی را بخواند و وضوء و خشوع و رکوع آن را به نیکی ادا کند بجز اینکه [این عمل او] کفارۀ گناهان قبلش میگردد به شرطیکه آن [گناهان] کبیره نباشد و این [قانون] در هر زمانی جاری است».
در همین مورد امام بیهقی رحمه الله گفته است: بعد از ایمان به الله از عبادات عبادی وجود ندارد که ترک آن انسان را به کفر سوق دهد و خداوند متعال آن ر ا ایمان نامیده و رسول الله ترک آن ر ا کفر دانسته است بجز نماز.
[۱]– صحیح مسلم: ۲۵۶- ۲۵۷؛ سنن ابوداود: ۴۶۷۸؛ سنن ترمذی: ۲۶۱۸- ۲۶۱۹- ۲۶۲۰؛ سنن نسائی: ۴۶۴؛ سنن ابن ماجه: ۱۰۷۸- ۱۰۸۰؛ وشیخ آلبانی آن را صحیح دانسته است.
[۲]– صحیح بخاری: ۵۲۷- ۵۹۷۰- ۷۵۳۴؛ صحیح مسلم: ۲۶۲- ۲۶۴- ۲۶۶؛ سنن نسائی: ۶۱۰- ۶۱۱؛ شیخ آلبانی سند آن را صحیح دانسته است.
[۳]– صحیح بخاری:۶۴۵؛ صحیح مسلم: ۱۵۰۹؛ سنن ترمذی: ۲۱۵؛ سنن نسائی: ۸۳۷؛ وصححه آلبانی. این حدیث با لفظ ۲۵ برابر نیز آمده است و طبق نظر محدثین ۲۷ برابر برای نماز جماعت در مسجد است و ۲۵ برابر برای نماز جماعت در خانه است.(مترجم)
[۴]– صحیح مسلم: ۵۶۵٫