زیرا الله تعالى میفرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰهِ فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَکُمۡ وَأَیۡدِیَکُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ وَٱمۡسَحُواْ بِرُءُوسِکُمۡ وَأَرۡجُلَکُمۡ إِلَى ٱلۡکَعۡبَیۡنِ﴾ [المائده: ۶]. «ای کسانیکه ایمان آوردهاید وقتی برای نماز ایستادید [قبل از آن] صورتها و دستهایتان را تا آرنج بشوئید و سرهایتان را مسح نموده و پاهایتان را تا دو قوزک بشوئید[۱]…».
دلیل از سنت: ابی مالک الاشعری صلی الله علیه وسلم آورده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «الطُّهُورُ شَطْرُ الإِیمَانِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ تَمْلأُ الْمِیزَانَ وَسُبْحَانَ اللَّهِ واللهُ اکبَر تَمْلآنِ – أَوْ تَمْلأُ – مَا بَیْنَ السَّمَاءِِ وَالأَرْضِ وَالصَّلاَهُ نُورٌ وَالصَّدَقَهُ بُرْهَانٌ وَالصَّبْرُ ضِیَاءٌ وَالْقُرْآنُ حُجَّهٌ لَکَ أَوْ عَلَیْکَ کُلُّ النَّاسِ یَغْدُو فَبَائِعٌ نَفْسَهُ فَمُعْتِقُهَا أَوْ مُوبِقُهَا»[۲]. «پاکیزگی نصف ایمان است و الحمد لله [گفتن] ترازوی [ایمان] را پر میکند و سبحان الله و الله اکبر [گفتن] بین آسمان و زمین را پر میکند و نماز نور است و صدقه دلیلِ [بر دینداری] و صبر روشنی و قرآن حجتی است که یا به نفعت میشود و یا بر علیهات، همۀ انسانها در جنب و جوش هستند و نفس خود را میفروشند عدۀ برای رهایی [از جهنم] و عدۀ برای گرفتار شدن [به عذاب جهنم]». دلیل دیگر: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «لاَ تُقْبَلُ صَلاَهٌ بِغَیْرِ طُهُورٍ وَلاَ صَدَقَهٌ مِنْ غُلُولٍ»[۳]. «نماز بدون طهارت قبول نمیشود و صدقه، از غنیمت دزدی شده قبل از تقسیم آن قبول نمیگردد». و همچنین: حدیث ثوبان رضی الله عنه که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «اِستَقِیموا وَلَن تحصوا وَاعلَمُوا أنَّ خَیرَ أعمَالِکُم الصَّلاه وَلَا یُحَافِظ عَلَى الوُضُوءِ إِلَّا مُؤمِنِ»[۴]. «استقامت ورزید و هرگز خسته نشوید و بدانید بهترین اعمال شما نماز است و بجز مؤمن کسی از وضوی خود محافظت نمیکند».
حلیمی از یحیى بن آدم آورده[۵]: «علت آنکه فرموده پاکیزگی نصف ایمان است به این دلیل است که الله تعالی نماز را [در قرآن] ایمان نامیده است، آنجا که میفرماید: ﴿…وَمَا کَانَ ٱللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَٰنَکُمۡ…﴾ [البقره: ۱۴۳]. «… و الله بر این نیست که ایمانتان را ضایع فرماید…»، که منظور از ایمان نماز بسوی بیت المقدس میباشد؛ و نماز بدون وضو جایز نیست و هر کدام از آن دو [نماز و وضوء] جزئی از دیگری است».
[۱]– چون اعراب «ارجلَ» با اعراب «وجوهَ» و «ایدیَ» یکی است و به فتح میباشد و اعراب «رؤسِ» جر میباشد با توجه به قواعد زبان عربی باید پاها را مثل صورتها و دستها به فعل «فاغسلوا» ارجاع دهیم و آنها را هنگام وضو بشوئیم.(مترجم)
[۲] – صحیح مسلم: ۵۵۶٫
[۳]– صحیح مسلم: ۵۵۷؛ سنن ابوداود: ۵۹؛ سنن ترمذی: ۱؛ سنن نسائی: ۱۳۹- ۲۵۲۴؛ سنن ابن ماجه: ۲۷۱- ۲۷۲- ۲۷۳- ۲۷۴؛ شیخ آلبانی آن را صحیح دانسته است.
[۴]– سنن ابن ماجه: ۲۷۷؛ شیخ آلبانی نیز سند حدیث را صحیح دانسته است.
[۵]– شعب الإیمان: در حاشیۀ ۲۹۰۷٫