بُت خبیث « تعصب مذموم » در قلب انسان

پدیده ی تعصب ، موضوعی تازه و جدید نیست ، بلکه عمری بدرازای عمر بشریت دارد! آن روزی که الله تعالی انسان را آفرید ، شیطان بر او تازیده و به أصل خلقتش آتش ، تعصب ورزیده ، و أصل خاکی خلقت آدم را تحقیر نمود!!!

{قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ} (۱۲) الأعراف.
بعد از این واقعه ، شیطان قسم خورده برای اغواء بنی بشر ، این درد خانمان سوز (= تعصب ) را در نسل انسانی ترویج داده ، و تعصب ، در طول تاریخ به صورتهایی بسیار زشت و پست و گونا گون خود را نشان داده است. بگذارید از تاریخ بخواهیم که کمی در زمینه ی این رفتار زشت و شنیع برایمان بگوید:

عرب جاهلیت را میبینیم که  به عنوان یکی از جوامع جاهلی تاریخ  اینگونه شعار میدادند: « أنصر أخاک ظالماً أو مظلوماً ». یعنی : برادرت را نصرت بده ، چه ظالم باشد و چه مظلوم!! به این شیوه بود که : مظلوم بیچاره گرفته میشد و فقط به این خاطر که از قبیله ی فلانی بود ، به جای ظالم معقبه میگردید!! عصبیت و نصرت بر باطل را ببینید!!

وقتی از قاره ی آسیا به قاره ی اروپا میرویم ، میبینیم که چگونه تعصب برای نژاد آریائی یا برای وطن فرانسی یا بریتانی ، اروپا را به دو جنگ جهانی بزرگ و ویرانگر کشانید!!

و وقتی به قاره ی آمریکا که به تمدن و پیشرفت و … مشهور است میرویم ، أثر تعصب نژاد سفید پوست به نژادش را در نابودی و از بین بردن نسل سرخ پوست میبینیم ، آن هم بعد از استقبال ساکنان این قاره ، یعنی سرخ پوستان « مرد اخلاق » از این مهمانان ناخوانده ( = سفید پوستان )!!! أما تعصبی که تا استخوان در وجود این استعمارگران جدید نفوذ نموده بود ، سبب شد تا آنها ، إحسان و مهمان نوازی صاحبان خانه را با کشتار و نسل کشی آنان پاسخ دهند.این وحشیت و این درنده گری ، سببی جز تعصب و جهل نداشت!!

این مثالهایی که ذکر گردید ، نمونه هایی هستند که آخر و عاقبت تعصب و جهل را نشان میدهند ، به همین سبب است که رسول الله صلی الله علیه و سلم ، ادعای عصبیت و أموری از این قبیل را « مُنتِنه = گندیده و بوگندو » و « جاهلیت » نامیده و فرموده است :« أضعها تحت قدمای هاتین = آن را در زیر پاهایم گذاشته و هیچ ارزشی برایش قائل نیستم ».

امروزه نیز دوباره بشریت در تعصبات بسیار بسیار زشت و شنیع و جاهلانه و بی عقلانه ای افتاده است!! تعصباتی که بسبب آن ، ملتهای دیگر به حیوانات تصور و نامیده میشوند ( همچون تعصب یهود ) ، تعصبات و جهالتهایی که بیگناهان را فقط بخاطر انتساب به فرقه یا حزب یا دین و مذهب مخالف ، قصابی و تکه تکه میکنند!!

تعصبهایی که آنچنان دلها را کور کرده و میکند که براحتی هر چه تمامتر ، پاک ترین بشرها را به خبیث ترین اخلاقیات و عقائد و رفتارها متهم نموده و با فجیع ترین شیوه ها ، خود و خانه و کاشانه اش را از بین برده و تازه اگر بتواند بقایایش را هم هباءً منثورا میگرداند!!

تعصبهایی که چنان شنیع و زشت و پست و فجیع است که به طفل شیر خوار رحم نمیکند ، چه رسد به زن و پیر زن و پیر مردی که به عمر فرتوتگی رسیده اند!!!

تعصبهایی همچون تعصبات زشت و شنیع بودائیان افراطی و کمونیستهای چینی و مسیحیان آفریقایی که تحمل وجود فردی که فقط اسمش نه رفتارش مسلمان باشد را نداشته و او و أهل بیت و خانه و کاشانه اش را با هم به آتش میکشانند!!

تعصباتی که بدتر از شعار عرب جاهلی ، شعار میدهد : « هم مسلکت را نصرت بده و تعریف و تمجید کن و به ربانی و پاک و … نام ببر ، اگرچه درنده ترین و وحشی ترین و کثیف ترین جنبندگان تاریخ باشد ، و مخالفت را چنان در هم بکوب و چنان بر او بتاز و چنان از بین ببر و چنان تهمت باران و قتل و کشتار نما ، که اگر بتوانی رسم او که هیچ ، بلکه نام و ذکری هم از او باقی نگذاری ، هرچند که اگر در حقیقت پاک ترین انسانها باشد ».!!
تعصباتی که مداوماً انسان را کاری میکند که خود را حق مطلق و دیگران را باطل مطلق بداند!
تعصباتی پوچ و هیچ ، همچون تعصب ابلیس!! تعصب به نژاد و رنگ و زبان !! تعصباتی  که انسانیت را کاری نموده که چنان تابع ابلیس گشته است که گمان مینماید ، عرب بودن ، یا فارس بودن یا کورد و بلوچ و ترک و لر و … بودن سبب برتری است!!!!! و شب و روز بر دیگر اقوام انسانی مخلوق الله ، تازیده و طعن و فوش و لعن و … برایشان میفرستد!!!

براستی که بشر دور از شریعت خالق چگونه به ( أسفل السافلین ) و ( شر الدواب ) و ( شر البریه ) و…. تبدیل میگردد!!!
وا انسانااااااا !!! وا اخلاقاااااا !!

 بندگان خدا !!! بیدار شویم!! مقداری در تفکر بیافتیم!! خود را دریابیم!!! والله حیوانات و بر و بحر و کوهها و آسمان و زمین ! از کردار زشت انسانها به ستوه آمده اند!!! کجایند آنان که شجاعانه پای بر بُت نفس و تعصب کوبیده و برای همیشه به آن میگویند : « نه !!! دیگر کافی است»!!
کجایند آنان که راه آزادگی و بندگی خالق و اصلاح را درپیش میگیرند، و به سبب آن رحمت خدا و ملائکه و آسمان و زمین و مخلوقات آسمان و زمین را برای خود جلب مینمایند.

اللهم ارحمنا و اهدنا و اصلح عاقبتا و اصلحنا و اجعلنا هداه مهتدین مصلحین و لا تجعلانا ضالین مضلین مفسدین. آمین

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …