به طور خلاصه روش سلفِ صالح در اثباتِ اسماء و صفات الهی، چگونه است؟

سلف صالح هر اسم و صفتی که الله خود را در قرآن کریم با آن توصیف نموده است، یا رسول صلی الله علیه وسلم در سنت ثابت و صحیح، با آن اسم ها و صفات الله را وصف نموده است، قبول دارند و آن را ثابت می دارند و آن ها را بر معانی ظاهری اش ترجمه کرده و به مقتضای آن به گونه ای که لایق و شایسته ی جلال و کمال الهی است، ایمان دارند. هرگز اسم و صفتی را تحریف و تعطیل، نمی کنند. برای آن هم نوع و شبیهی قایل نیستند و تأویل ننموده و کیفیت و چگونگی هم بیان نمی کنند.
شیخ الاسلام ابن تیمیه: در عقیده ی واسطیه مذهب سلف صالح را این گونه بیان می کند: آنان(سلف) هر آن چه الله متعال با آن خود را توصیف نموده است را، نفی نمی کنند. سخن و معنایش را از جای اصلی اش تغییر نمی دهند. در نام ها و صفات الهی به الحاد و کژی مبتلا نمی شوند. کیفیت و چگونگی بیان نکرده و صفات الهی را به صفات مخلوق، همانند نمی کنند. زیرا الله  هم نام، هم کفو و انبازی ندارد. هرگز نمی توان او را با خلقش مقایسه نمود؛ چرا که او تعالی به خود و دیگران، از همه آگاه تر است. از مخلوقش راستگو تر و نیک سخن تر است. و بعد از الله فرستادگان راستگو و تصدیق شده اش از همه راست گوتر و نیک سخن تر هستند؛ بر خلاف آنان که ناآگاهانه علیه الله سخنانی می گویند. از این روست که الله می فرماید:

{سُبْحَانَ رَبِّکَ رَبِّ الْعِزَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ* وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ* وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ}: (پروردگارت که دارای عزت است از آن چه او را به آن توصیف می کنند، منزّه است. و سلام بر پیامبران. و همه ستایش ها ویژه الله است که پروردگار جهانیان است) . الله خود را از آن چه مخالفینِ پیامبران او را توصیف کرده اند، پاک و مبرّا دانسته است. و بر پیامبران به خاطر درست بودن سخنانشان که الله متعال را از عیب و نقص پاک می دانستند، سلام فرستاده است. و خود الله در توصیف نام ها و صفاتِ خویش میان نفی و اثبات جمع نموده است. اهل سنت و جماعت از دستورات پیامبران علیهم الصلاه والسلام، عدول و تجاوز نمی کنند. چرا که فرمان آن ها همان راه راست یا صراط مستقیم است. راه راستِ کسانی که الله به آنان نعمت داد. راهِ پیامبران، راستگویان، شهدا و نیکوکاران.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …