بهشت و دوزخ اکنون آفریده شده و وجود دارند:
الله در مورد بهشت فرمود: ﴿أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِینَ﴾ [آلعمران: ۱۳۳]؛ «برای پرهیزگاران آماده شده است.» و دربارۀ دوزخ فرمود: ﴿أُعِدَّتۡ لِلۡکَٰفِرِینَ﴾ [البقره: ۲۴]؛ «برای کافران آماده شده است».
إعداد به معنای آمادهکردن است.
پیامبر صلی الله علیه وسلم پس از خواندن نماز کسوف فرمودند: «إِنِّی رَأَیْتُ الْجَنَّهَ، فَتَنَاوَلْتُ مِنْهَا عُنْقُودًا، وَلَوْ أَخَذْتُهُ لَأَکَلْتُمْ مِنْهُ مَا بَقِیَتِ الدُّنْیَا، وَرَأَیْتُ النَّارَ فَلَمْ أَرَ کَالْیَوْمِ مَنْظَرًا أفظَعَ مِنهَا»[۱]؛«همانا من بهشت را دیدم و یک خوشۀ انگور را از آن تناول کردم، و اگر آن را میگرفتم، تا زمانی که دنیا باقی باشد، از آن میخوردید. و نیز دوزخ را دیدم و تا امروز، صحنهای زشتتر از آن ندیدهام». این روایت، متّفقعلیه است.
امام ابوجعفر طحاوی میگوید: «بهشت و دوزخ مخلوق و آفریده شدهاند».[۲]
شارح ابن ابی العزّ حنفی میآورد: «اهل سنّت اجماع دارند که بهشت و دوزخ مخلوقند و اکنون وجود دارند».[۳]
[۱]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۱۰۵۲؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۹۰۷٫
[۲]– شرح العقیده الطّحاویّه، ص ۴۲۰؛ برای توضیحات بیشتر، نک: شرح العقیده الطّحاویّه، صص ۴۲۰- ۴۲۲؛ لمعه الإعتقاد، ص ۱۳۱٫
[۳]– همان.