مستحب می باشد که ازدواج و نزدیکی در ماه شوال واقع شود. از حضرت عایشه -رضی اللَّه عنها- روایت شده که فرموده است: پیامبر صلی الله علیه و سلم مرا در ماه شوال به ازدواج خویش درآورد و در ماه شوال با من نزدیکی نمود، پس کدام همسر رسول الله صلى الله علیه و سلم از من نزد وی خوش نصیب تر بوده اند؟ آن حضرت صلی الله علیه و سلم دوست می داشت تا در ماه شوال با همسرانش نزدیکی کند. [مسلم، و ابوداود، و نسائی]
همچنین نزدیکی کردن در روز جمعه مستحب می باشد؛ به منظور درک خیر و برکت این روز و با توجه به احادیثی که در فضل و بزرگی آن آمده است. پیامبر صلى الله علیه و سلم می فرماید: (خیر یوم طلعتْ علیه الشمس یوم الجمعه؛ فیه خلق آدم، وفیه أدخِل الجنه، وفیه أخرج منها، ولا تقوم الساعه إلا فی یوم الجمعه) یعنی: «بهترین روزی که آفتاب بر آن طلوع نموده، روز جمعه است، در آن آدم آفریده شده، در آن روز او را به بهشت وارد ساختند و در آن روز از آن بیرون رانده شده است، و قیامت برپا نمی شود مگر در روز جمعه.» [احمد، و مسلم، و ترمذی]
نزدیکی نمودن با همسر در هر روزی از ایام هفته و در هر ساعتی از شبانه روز جایز می باشد. نزدیکی نمودن با زنان در طول روز مستحب است، چون پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم با بیشتر همسرانش در طول روز نزدیکی می نمود. از حضرت عایشه -رضی اللَّه عنها- روایت شده که می گوید: رسول خدا صلى الله علیه وسلم وقتی مرا تزویج نمود، مادرم مرا به خانه اش آورد و و هیچ چیزی مرا نترساند مگر دیدن رسول خدا صلی الله علیه و سلم که هنگام ظهر آمد. [بخاری] همچنین نزدیکی کردن در شب نیز جایز می باشد، چنانچه پیامبر صلى الله علیه و سلم با حضرت صفیه رضی الله عنها در شب نزدیکی نمود و شب را بیدار ماند.
مادر دختر اولین کسی است که باید درباره ی تعیین روز ازدواج با دخترش با وی مشورت نمود، برای دوری از احتمال نزدیکی با دختر در ایام حیض که در صورت حائض بودن دختر، شوهرش دچار حرج و مسأله شده و ممکن است نتواند جلوی خودش را گرفته و در حالت حیض با وی نزدیکی کند که حرام می باشد. همچنین بهتر است موعد نزدیکی و زفاف عروس و داماد در ماه رمضان یا روزهای دوروبر آن نباشد تا زن و مرد بتوانند فرصت کافی برای کام گرفتن از را همدیگر قبل از آمدن ماه رمضان داشته باشند و در طی روز ماه رمضان مرتکب حرام نگردند.