این عقیده بر سه رکن اساسی استوار یافته است:
بنیاد اول: ایمان به اسماء و صفاتی -اعم از ثبویته و سلبیه- که در نصوص قرآن و سنت صحیح وارد شده است.
بنیاد دوم: پاک و منزه دانستن الله عزوجل از اینکه در صفاتش کمترین شباهتی به صفات آفریدگان داشته باشد.
بنیاد سوم: قطع امید از فهم و درک چگونگی اتصاف الله -سبحانه و تعالی- به آن صفات.
این بنیادهای عظیم برای هر پژوهشگری که خواهان تفحص دراین باب است بسیار مهم است[۱]، زیرا بهوسیلهی آنها تمام درهای بسته شده در شناخت اسماء و صفات بر روی بنده گشوده می شود و در خلال آنها صف خود را از اهل تعطیل مشخص میکند و بیگمان الله تعالی بندگانش را به راه راستش هدایت میفرماید:
﴿وَمَن لَّمۡ یَجۡعَلِ ٱللَّهُ لَهُۥ نُورٗا فَمَا لَهُۥ مِن نُّورٍ﴾ [النور: ۴۰].
«و کسی که الله نوری بهره ی او نکرده باشد، او نوری ندارد».
[۱]– منهج الدراسات لآیات الأسماء والصفات: شیخ محمد امین شنقیطی، ص ۲۵٫