بعضی از خطا های رایج در مورد عید در بین مردم

بعضی از خطاهای رایج بین مردم در مورد عید

اشتباهات و منکراتی که مسلمانان در عید مرتکب می شوند کدامند؟

الحمدلله

از جمله اشتباهات و منکراتی که بعضی از مردم مسلمان انجام می دهند، می توان به مهم ترین آنها اینگونه اشاره کرد:
اعتقاد به اینکه شب عید را با عبادت احیاء کرد.

بعضی از مردم معتقدند که احیاء کردن شب عید با عبادت مستحب و بافضیلت است، درحالیکه احیای آن از امورات بدعی است که پیامبر صلی الله علیه وسلم بدان توصیه نکردند،
تنها یک حدیث ضعیف درباره آن وارد شده است با این مضمون :

«من أحیا لیله الفطر ولیله الأضحی، لم یمت قلبه یوم تموت القلوب».

یعنی : «هرکس شب عید فطر و قربان را احیاء کند، در روزی که قلبها می میرند قلب وی نخواهد مرد».

هیثمی در ” المجمع ” (۲ / ۱۹۸) گفته:

طبرانی در معجم الاوسط و کبیر روایت کرده است، و علامه البانی در ” سلسله الأحادیث الضعیفه ” (۵۲۰) آنرا موضوع دانسته است.

دو لفظ دیگر بصورت زیر وارد شده است:

«من قام لیلتی العیدین محتسبا لله، لم یمت قلبه یوم تموت القلوب »

«هرکس به قصد کسب ثواب دو شب عید را در نماز و عبادت سپری کند، در روزی که قلبها می میرند قلب وی نخواهد مرد».

«من أحیا اللیالی الأربع وجبت له الجنه، لیله الترویه ولیله عرفه ولیله النحر ولیله الفطر»

«هرکس چهار شب ترویه و عرفه و قربان و فطر را احیاء کند، بهشت برای او واجب می شود».

این دو لفظ هم ضعیف و موضوع اند؛ ” سلسله الأحادیث الضعیفه ” (۵۲۱ و ۵۲۲).

خلاصه اینکه تخصیص شب عید برای احیاء کردن نیاز به دلیل صحیح از کتاب و سنت دارد که چیزی در این باره وارد نشده است، بجز برای دهه آخر رمضان، اما اگر کسی عادت دارد که در بیشتر شبهها به عبادت بپردازد، برای و یایرادی ندارد که در شب اعیاد هم بپا خیزد بدون آنکه معتقد باشد که فضیلت خاصی دارد.

رفتن برای زیارت قبر نزدیکان در قبرستان در روز عید فطر و قربان .

زیارت قبور قبرستان محل سکونت مستحب است، زیرا موجب یادآوری آخرت می شود،

با این وجود ثابت نشده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم در مورد زیارت قبور در روز عید توصیه ویژه ای کرده باشند، و این درحالی است که بعضی از مردم رفتن به زیارت قبر در این دو روز را بر خود الزامی کرده و احیانا معتقد به فضیلت برای آن باشند!
تا جائیکه در دیگر ایام نمی روند تا آنکه روز عید فرا برسد! و این تخصیص کردن برای روز عید جهت رفتن به زیارت قبرستان، نیاز به نصی از کتاب و سنت دارد که چیزی وارد نشده است.

وانگهی روز عید روز سرور و شادی است، درحالیکه رفتن به قبرستان با این مقصود تناقض دارد، علاوه بر این پیامبر صلی الله علیه وسلم نهی کرند از اینکه در کنار قبر ایشان جشن و مراسم گرفته شود، و اگر برگزاری جشن در کنار قبر رسول الله صلی الله علیه وسلم که افضل و والاترین قبرهای روی زمین است ممنوع شده باشد، برگزاری جشن در کنار قبور دیگران، بطریق اولی ممنوع خواهد بود،
و رفتن مردم در اوقات معینی بر سر قبور و جمع شدن آنها در قبرستان شهر یا روستا به معنای برگزاری مراسم و جشن (عید) در کنار قبرهاست که خلاف شرع است.

ترک جماعت مسجد به دلیل رفتن به مهمانی و تفریح .

متاسفانه گاها مشاهده می شود که بعضی از مردم به بهانه رفتن به مهمانی و یا تفریح و غیره، جماعت مسجد را در آن دو روز عید ترک می کنند، حال آنکه بعضی از اهل علم نماز جماعت را فرض عین می دانند، و ترک جماعت چیزی نیست که مورد پسند و مطلوب شارع باشد،
و شایسته نیست در روز عید موجب ناخشنودی الله عزوجل را شد.

اختلاط زنان و مردان در مصلی و خیابان، و ایجاد مزاحمت بعضی از مردها برای زنان.

شایسته است که مسلمانان خود تدابیری اتخاذ کنند تا محل رفت و برگشت زنان و مردان جدا باشد، و مردها و جوانان در مصلی بمانند تا آنکه زنان بکلی از مسجد یا مصلی خارج شوند. زنان در زمان پیامبر با مردان در نمی‌آمیختند، نه در مسجد و نه در بازار و نه در هیچ کجا،

و در زمان پیامبر به مردان دستور داده می‌شد که پس ار اتمام نماز مقداری توقف کرده و سپس از مسجد خارج شوند تا این‌که زنان از مسجد بیرون رفته و به خانه‌هایشان برسند. صحابه این امر را رعایت می‌کردند و در نتیجه، هیچ اختلاطی بین زنان و مردان بوجود نمی‌آمد.

بیرون رفتن زنان به محیط خارج خانه درحالی که خود را معطر ساخته اند.

زنان می توانند در منزل و در نزد محارم خویش را معطر سازنند، اما معطر ساختن خود و بیرون رفتن از خانه خلاف شرع است،
زیرا بوی خوش او ممکن است باعث تحریک افراد بیمار قلب شود و نتیجتا منجر به بروز فتنه شود، و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:
« الْمَرْأهُ إِذَا استَعْطَرَتْ فَمَرَّتْبِالْمَجْلِسِ فَهِی کَذَا وَکَذَا»  یعْنِی: زَانِیهً.

ابو داود (۴۱۷۳) و ترمذی (۲۷۸۶).

یعنی: «زن وقتی عطر استفاده کرد و از مجلسی عبور کرد چنین و چنان است».
و حتی بعضی از زنان در ایام رمضان یا عید با خوشبویی و همراه داشتن عطر به مسجد می آیند و از آن به زن ها می دهند تا استفاده

کنند، زنها در حالی که از مسجد بیرون می آیند که معطر هستند، و حال آن که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است:
« أَیمَا امْرَأَهٍ أَصَابَتْ بَخُورًا فَلاَ تَشْهَدْ مَعَنَا الْعِشَاءَ الآخِرَهَ »

مسلم (۴۴۴).

یعنی: «هر زنی که خوشبویی استفاده می کند با ما در نماز شرکت نکند».

گوش سپردن به موسیقی.

بعضی از مردم در ایام عید که ایام سرور و شادی است، به موسیقی گوش می سپارند، حال آنکه گوش دادن به آن شرعا حرام است، و سبب بیماریهای قلبی و انحراف اخلاقی است.

اینها عمده مواردی بودند که خصوصا در ایام عید بیشتر روی می دهند.

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …