عبدالله بن مسعود رضی الله عنه در این باره میگوید:
«مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَلْقَى اللهَ غَدًا مُسْلِمًا، فَلْیُحَافِظْ عَلَى هَؤُلَاءِ الصَّلَوَاتِ حَیْثُ یُنَادَى بِهِنَّ، فَإِنَّ اللهَ شَرَعَ لِنَبِیِّکُمْ سُنَنَ الْهُدَى، مَنْ سُنَنَ الْهُدَى، وَلَوْ أَنَّکُمْ صَلَّیْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ کَمَا یُصَلِّی هَذَا الْمُتَخَلِّفُ فِی بَیْتِهِ، لَتَرَکْتُمْ سُنَّهَ نَبِیِّکُمْ، وَلَوْ تَرَکْتُمْ سُنَّهَ نَبِیِّکُمْ لَضَلَلْتُمْ، وَلَقَدْ رَأَیْتُنَا وَمَا یَتَخَلَّفُ عَنْهَا إِلَّا مُنَافِقٌ مَعْلُومُ النِّفَاقِ، وَلَقَدْ کَانَ الرَّجُلُ یُؤْتَى بِهِ یُهَادَى بَیْنَ الرَّجُلَیْنِ حَتَّى یُقَامَ فِی الصَّفِّ».[۱]
«کسی که میخواهد تا فردای قیامت در حالیکه مسلمان است، خدای را ملاقات کند، پس بر این نمازهای پنجگانه، در آنجا که اذانش گفته میشود، محافظت نماید، بحثی نیست که خداوند سنن و قوانین هدایت را برای پیامبرتان بنا نهاده است و بیگمان که نمازهای پنجگانه از قوانین هدایت است؛ اگر شما مانند این تکرو در خانههایتان نماز بخوانید، سنّت پیامبرتان را ترک گفتهاید و اگر سنّت پیامبر خود را ترک نمایید، بیتردید که گمراه گشتید، در زمان ما (اصحاب) به جز منافق معلوم النفاق، از حضور جماعت طفره نمیرفت و به راستی کسانی از شدت ضعف در میان دو نفر و یا تکیه به آنها پا را به زمین میکشیدند تا در صف جماعت بایستند».
[۱]– مسلم، ۱۰۴۶٫