بررسی علم حدیث در نزد شیعه دوازده امامی (۱)

علم حدیث در نزد شیعه تقریبا در قرن هفتم بود که تازه پایه ریزی میشد. اون زمان شخصی به نام ابن طاوس(۶۹۳ هـ) با شاگردان ابن مطهر حلی به این قضیه پرداختند.

انچه که بسیار چشم گیر است این موضوع می باشد که طبق قواعد حدیثی شیعه حتی یک حدیث صحیح که سندش به پیامبر برسد وجود ندارد
الحر العاملی (۱۱۰۴ هـ) درباره شرایط صحت حدیث میگه که
(واللوازم باطله وکذا الملزوم بل یستلزم ضعف الأحادیث کلها عند التحقیق لأن الصحیح عندهم: (ما رواه العدل الإمامی الضابط فی جمیع الطبقات)
و میگوید:
وأصحاب الاصطلاح الجدید قد اشترطوا – فی الراوی – العداله فیلزم من ذلک ضعف جمیع أحادیثنا لعدم العلم بعداله أحد منهم إلا نادرا)
(وسائل الشیعه الجزء۳۰ صفحه۲۶۰).

یعنی شرط صحت حدیث اینه که راویان عادل امامی و ضابط در همه طبقات باشند و هنگام تحقیق متوجه می شوی که طبق این قاعده ناچارا باید تمام روایات را ضعیف قرار بدهی به خاطر عدم آگاهی به عدالت راویان مگر افرادی نادر که عدالت آنان را میدانیم.

حالا بیایید یک نگاه اجمالی به کتب حدیثیشون بندازیم

همانطور که ما شش کتاب حدیثی داریم که بهش میگن صحاح سته( گرچه خودم با این اسم مخالفم و جز بخاری و مسلم بقیه صحیح علی الاطلاق نیستند) شیعه نیز کتب حدیثی و روایی دارند که بهش میگوید کتب اربعه که مهم ترینشان کافی از شیخ کلینی و من لا یحضره الفقیه از شیخ صدوق و تهذیب و استبصار از شیخ طوسی میباشند.

حالا بیایید یک نگاه اجمالی به کافی بیاندازیم

شیخ المظفر و مجلسی و بهبودی از محققان کتاب کافی می باشند و روایاتشو بررسی کردن و زیر هر روایت مشخص کردن که روایت صحیحه یا ضعیفه اینجا من گذارش کارشون رو ذکر میکنم.

جزء اول کافی ۱۴۴۵ حدیث داره که این سه شخص مشترکا تنها و فقط۸۷ حدیث آن را صحیح می دانند. و هر کدام نیز به تنهایی یعنی مجلسی (۲۳۷) حدیث را صحیح میداند و مظفر (۲۳۱) حدیث و بهبودی نیز (۱۶۱) حدیث.

جزء دومش که ۲۳۴۶ حدیث داره این سه شخص مشترکا بر صحیح بودن فقط ۲۳۳ حدیث آن اتفاق نظر دارند و هر یک نیز به تنهایی یعنی مجلسی (۴۶۷) حدیث و مظفر (۴۶۴) حدیث و بهبودی(۳۹۲) حدیث را صحیح می دانند.

حال بیایید ببینیم که روایات اهل کساء یعنی محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین در جزء اول و دوم چند تاست
کل احادیث پیامبر صلی الله علیه وسلم ۲۱ حدیث فقط.
کل احادیث علی بن ابی طالب ۶۸ حدیث فقط!
حسن بن علی ۱ حدیث فقط!!!
حسین بن علی ۳ حدیث فقط!!!
فاطمه دختر پیامبر نیز که (صفر) حدیث!!!!!!!!

اما بدبختی اینه که در تصحیح این سه شیخ شیعه حتی یکی از احادیث اهل کساء نیز صحیح نبوده.

و آنچه که تو را به شگفت می آورد از بین چهار کتب اصلی شیعه یعنی کافی و من لا یحضره الفقیه و استبصار و تهذیب که بالغ بر ۴۴ هزار حدیث است حتی یک روایت هم از فاطمه رضی الله عنها وجود ندارد و اوج محبت به اهل بیت را میتوان از خلال این موضوع فهمید.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …