سؤال: این چه معنی دارد که اسلام انسان آزاده را بر برده برتری میدهد، و بردگی را محکوم نمیکند و به آن پایان نمیدهد؟
وارد شدن در بحث بردگی و ایجاد سؤال در زمینه آن از جانب دعوتگران مسیحی و دشمنان اسلام، در واقع نیرنگ درونی آنان را آشکار میسازد و انگشت اتهام را به سمت اهداف پشت پرده چنین سؤالاتی متوجه میکند؛ زیرا نظام بردگی هم در یهودیت و هم در مسیحیت به اشکال ظالمانه، ثابت و مقرر است و کتابهای آنان از ذکر جزئیات این قضیه و نیکو شمردن بردگی لبریز است. بر این مبنا اولین چیزی که ذهن ما را به خود مشغول میسازد این است: چگونه مسیحیان برای نصرانی کردن مردم در تلاشند در حالی که آئین آنها بردگی را پذیرفته و آن را مشروع میداند؟ به تعبیر دیگر: آنان چگونه به غوغاپردازی در کاری میپردازند که خود تا گردن در آن غرقند؟
اما مسئله بردگی در اسلام کاملاً با آنچه که در مسیحیت است تفاوت دارد و با بردگی حاکم بر جامعه قبل از ظهور اسلام نیز کاملاً متفاوت است. اما برای هیچ محققی امکان ندارد که در زمینه بردگی در اسلام سخنی گوید، در حالی که میبیند چنین ایرادی را افرادی گسترش دادهاند که مسیحی هستند و به آن فرا میخوانند و با طرح این شبهات قصد لطمه زدن به اسلام را دارند. آری، بحث در این موضوع امکان ندارد مگر اینکه باور و جهت گیری یهودیت و مسیحیت و تمدن جدید غربی در این زمینه بررسی شود، آنگاه به بررسی این موضوع در اسلام پرداخته شود.
در واقع تهمتهای بسیاری در این زمینه به اسلام وارد شده است، در حالیکه کسانی که خود غرق این جنایت هستند نجات یافتهاند و با کمال تأسف انگشت اتهام به سوی آنان نشانه نرفته است.