برداشتهایی از سوره کهف (۱)

فضیلت سوره کهف:
سنت‌ ‌ است‌ که‌ انسان‌ سوره‌ «کهف‌» را در روز و شب‌ جمعه‌ تلاوت‌ کند زیرا در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ انس‌ از رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم آمده‌ است‌ که‌ فرمودند: «هرکس‌ سوره‌ کهف‌ را در روز جمعه‌ بخواند، این‌ سوره‌ فاصله‌ هر دو جمعه‌ را برای‌ او از نور روشن‌ می‌کند». در روایتی‌ دیگر آمده‌ است‌: «هر کس‌ کهف‌ را در شب ‌جمعه‌ بخواند، این‌ سوره‌ بین‌ او تا خانه‌ کعبه‌ را از نور روشن‌ می‌کند». (امام حاکم این دو حدیث را در مستدرک اورده وامام ذهبی آن راصحیح دانسته است). «هر کس‌ ده‌ آیه‌ اول‌ از سوره‌ کهف‌ را حفظ کند ـ در روایت‌ دیگری‌ آمده‌ است‌ ـ هر کس‌ ده‌ آیه‌ اخیر از سوره‌ کهف‌ را بخواند ـ از فتنه‌ دجال‌ ایمن‌ می‌ماند» (صحیح مسلم).

مختصر سوره کهف:
سوره کهف عبارت است از چهار داستان: داستان اصحاف کهف یا یاران غار- داستان صاحب دو باغ- داستان موسی و خضر- و چهارم داستان ذو القرنین. همه این داستان ها منحصر به این سوره می باشد و در هیچ جای دیگر از قرآن تکرار نشده است. هر چهار داستان داری یک محور اساسی است و آن هم بروز فتنه های چهار گانه در زندگی دنیا می باشد:
۱- آزمایش و ابتلا در دین (در خلال داستان اصحاب کهف.
۲- آزمایش در مال و نعمت ( در خلال داستان صاحب دو باغ).
۳- آزمایش و ابتلا در علم ( در خلال داستان موسی و خضر).
۴- آزمایش در قدرت و سلطنت (در خلال داستان ذو القرنین).

از شگفتی ها تربیتی این سوره:
اگر به اسم سوره یعنی کهف یا به اصطلاح فارسی غار توجه کنیم در می یابیم که بین این اسم و موضوعات سوره مناسبت لطیف و زیبایی وجود دارد و آن هم این است که هر کس در این سوره تدبر داشته باشد و به ان پناه ببرد مانند غار محافظت کننده است، همان طور که غار انسان را از سرما و گرما محافظت می کند این سوره نیز انسان ها را از فتنه ها محافظت می کند. غاری که تلاوت کننده و عمل کننده به دستورات این سوره به آن پناه می برد غاری است معنوی که در عنایت و حفظ و پوشش خداوند متعال است. درسها و آموزه های تربیتی که از این سوره می توان برداشت کرد شامل موارد زیر می باشد:
۱- تحرک و مسئولیت پذیری و مثبت گرایی، نه بی کار نشستن و تسلیم شدن. مثلا در داستان اصحاب کهف آنها تسلیم نشدند بلکه در میان قوم خود حق را آشکار نمودند.
۲- در داستان موسی و خضر می آموزیم که چگونه موسی علیه السلام که خودش نبی و رسول بود برای کسب علم تواضع به خرج داده و از خضر می خواهد تا او را به شاگردی بپذیرد.
۳- در داستان ذو القرنین تحرک و مسئولیت پذیری وی برای ایجاد عدالت در زمین و جلوگیری از فساد در آن، برای ما به تصویر کشانده شده است.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …