۷- اصرار یهودیان بر انکار نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و سلم
یکی دیگر از ویژگیهای قوم یهود و (نشانههای) عناد و سرکشی آنان این است که بر انکار نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و سلم اصرار میورزند، اگرچه اوصاف او در تورات و انجیل آمده است. خداوند متعال فرموده است:
﴿وَٱکۡتُبۡ لَنَا فِی هَٰذِهِ ٱلدُّنۡیَا حَسَنَهٗ وَفِی ٱلۡأٓخِرَهِ إِنَّا هُدۡنَآ إِلَیۡکَۚ قَالَ عَذَابِیٓ أُصِیبُ بِهِۦ مَنۡ أَشَآءُۖ وَرَحۡمَتِی وَسِعَتۡ کُلَّ شَیۡءٖۚ فَسَأَکۡتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤۡتُونَ ٱلزَّکَوٰهَ وَٱلَّذِینَ هُم بَِٔایَٰتِنَا یُؤۡمِنُونَ ١۵۶ ٱلَّذِینَ یَتَّبِعُونَ ٱلرَّسُولَ ٱلنَّبِیَّ ٱلۡأُمِّیَّ ٱلَّذِی یَجِدُونَهُۥ مَکۡتُوبًا عِندَهُمۡ فِی ٱلتَّوۡرَىٰهِ وَٱلۡإِنجِیلِ یَأۡمُرُهُم بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَیَنۡهَىٰهُمۡ عَنِ ٱلۡمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ ٱلطَّیِّبَٰتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیۡهِمُ ٱلۡخَبَٰٓئِثَ وَیَضَعُ عَنۡهُمۡ إِصۡرَهُمۡ وَٱلۡأَغۡلَٰلَ ٱلَّتِی کَانَتۡ عَلَیۡهِمۡۚ فَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ بِهِۦ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَٱتَّبَعُواْ ٱلنُّورَ ٱلَّذِیٓ أُنزِلَ مَعَهُۥٓ أُوْلَٰٓئِکَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ ١۵٧﴾ [الأعراف: ۱۵۶-۱۵۷].
«و رحمت من همه چیز را در برگرفته است، و آن را مقرر خواهم کرد برای کسانی که (از گناه) پرهیز میکنند و زکات میدهند و آنان که به آیات ما ایمان میآورند. (سپس خداوند مشمولان رحمت خود را بیشتر توضیح داده و فرموده است:) کسانی که از فرستادهی (خدا)، پیامبر امّی و درس ناخوانده پیروی میکنند، پیامبری که (یهودیان و مسیحیان اوصاف) او را در تورات و انجیل نگاشته مییابند. (پیامبری) که آنان را به کار نیک دستور میدهد و از کار زشت باز میدارد، و پاکیزهها را برایشان حلال و ناپاکیها را بر آنان حرام میسازد و احکام طاقت فرسای دینی (همچون قطع مکان نجاست به منظور طهارت، و خودکشی به عنوان توبه) و بند و زنجیرهایی که بر (گردن) آنان بوده، از آنان فرو میاندازد. پس کسانی که به او ایمان آوردند و از او حمایت کردند و او را یاری نمودند و از نوری که به همراه او نازل شده است پیروی کردند، بیگمان آنان رستگارند».
بعضی از مفسران گفتهاند: منظور از ﴿ٱلَّذِینَ یَتَّبِعُونَ﴾ بنیاسرائیل و یهودیانی هستند (که به حضرت محمد صلی الله علیه و سلم ایمان آوردهاند) ولی جمهور مفسران بر این باورند که منظور از آنان تمام امت پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم است خواه در اصل یهودی بوده باشند یا غیر یهودی.
خداوند این سخن را زمانی با حضرت موسی مطرح کرده است که هنوز انجیل نازل نشده بود و این از باب خبردادن از آینده است. (فخر) رازی میگوید: این سخن دلالت میکند بر اینکه اوصاف پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم و صحت نبوت او در تورات و انجیل مکتوب بوده است، چراکه اگر چنین نباشد این سخن، یهودیان و مسیحیان را از پذیرش سخنان خدا دور میسازد. در حالیکه هیچ خردمندی در راستای تنقیص خویش و دورساختن مردم از پذیرش سخنان خود تلاش نمیکند. پس چون خداوند این سخن را گفته است، میتوان نتیجه گرفت که اوصاف پیامبر صلی الله علیه و سلم به طور قطع در تورات و انجیل ذکر شدهاست و این خود بزرگترین دلیل بر صحت نبوّت اوست[۱].
[۱]– تفسیر فتح البیان: ج ۵، ص ۳۲-۳۴٫