مولود خوانی مروجه در آینه قرآن، سنت و فقه حنفی:
باید دانست که مسأله مولود خوانی مروجه یا جشن میلاد النبی را اگر در آینه قرآن و سنت پیامبر و در فقه حنفی مورد بررسی قرار دهیم تا صحّت وماهیّت آن مشخص گردد، خواهیم دید که برای چنین مراسمی هیچ دلیل معتبری در فقه مذهب حنفی وجود ندارد.
و مدعیان این رسومات برای اثبات آن از قرآن و حدیث استنباط شخصی میکنند و یا به اقوال و فتاوایی استناد می کنند که در فضای مجازی با نام های مستعار و مشابه به نام مذهب حنفی داده می شود که حقیقت آنها برای خود ناقل فتوا نیز مشخص و قابل شناسایی نیست و یا از مذهب خارج شده و به مذاهب دیگر فتوا میدهند و یا از کتابهای اشخاصی دلیل می گیرند که آنها را در طول سال به جامعه وهابی و غیره معرفی می کنند و اگر واقعا چنین چیزی (مولود خوانی مروجه ماه ربیع الاول یا در طول سال با مناسبت های مختلف یا جشن میلادالنبی در روز ولادت و وفات آن حضرت) در مذهب حنفی جایگاهی داشت، و از آن ثوابی در نزد الله متعال به دست می آمد، علما و فقهای گذشته مذهب حنفی ما برای حاصل نمودن ثواب از ما تشنهتر و پیش قدمتر بودهاند و آن را انجام میدادند و در کتابهای معتبر خود به آن فتوا داده و ما را به بر پا داشتن چنین مجالسی تشویق و ترغیب مینمودند.
اما وقتی در فقه حنفی حتی به مستحب بودن چنین اعمالی که در مناطق اهل سنت رایج شده فتوا ندادهاند؛ جای تعجب است که چگونه و از کجا ثواب خواهد داشت؟! و چگونه بدعت حسنه قرار می گیرد؟؟؟!!!
آیا جای تعجب نیست که بدعت حسنه بودن آن را بعد از ۱۴۰۰ سال ما فهمیده ایم؟!!!