بدعت بودن مراسم شب نیمه شعبان (۱)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم الدین و

اما بعد :

از عکرمه رحمه الله روایت شده که در مورد تفسیر این آیه میگوید:

{إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهٍ مُّبَارَکَهٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ
فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ} دخان: ۳-۴٫

«ما قرآن را در شب پر خیر و برکتی فرستادیم، ما همواره بیمدهنده بودهایم،
در این شب مبارک، هر گونه کار حکیمانهای
بیان و مقرر گشته است».

عکرمه میگوید: این شب، شب نیمه شعبان است، کارهای این سال در آن قطعی میشود، زندهها از مردهها مشخص میشوند، و کسی که زایر خانه خدا است نوشته میشود نه به آن اضافه و نه از آن کم میشود.

ابن کثیر رحمهالله در مورد تفسیر این آیه میگوید:

«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهٍ مُّبَارَکَهٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ * فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» دخان: ۳-۴٫

«که ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بودهایم! در آن شب هر امری بر اساس حکمت (الهی) تدبیر و جدا میگردد».

خداوند خبر میدهد که این قرآن عظیم در شبی مبارک که لیلهالقدر است نازل کرده است.

همانطور که میفرماید:

«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ» قدر: ۱٫

«ما این قرآن را در شب قدر نازل کردیم».

که آن شب هم در ماه رمضان قرار دارد.
همچنان که میفرماید :

«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ » بقره: ۱۸۵٫

«ماه رمضانی که قرآن در آن نازل شده است».

در این مورد احادیث زیادی را در سوره بقره آوردهایم که نیاز به تکرار نیست

هرکس بگوید این شب، شب نیمه شعبان است همانطور که از عکرمه روایت شده است
از مکان و موضع اصلی دور شده است، چون نص صریح قرآن ماه رمضان را بیان میکند.

علماء در مورد این آیه:

« فِی لَیْلَهٍ مُّبَارَکَهٍ» (دخان: ۳).

دو نظر دارند:

منظور از لیله مبارکه شب قدر است
که جمهور علما بر این رأی و نظر هستند.

شب نیمه شعبان است، که عکرمه آن را بیان کرده است.

مقاله پیشنهادی

طغیان علیه نبوت محمد صلی الله علیه وسلم

انکار مفاهیم، معانی پی در پی و جایگذاری کلمات شریعت و تقسیم بندی قرآن و …