باطل کننده‌های نماز

یقین در باطل شدن وضو :

از عباد بن تمیماز عمویش روایت است که در خصوص کسی که در نماز احساس خروج چیزی می‌کند، از پیامبر سؤال کرد. پیامبرr فرمود : (لاینفتل –أو لاینصرف – حتی یسمع صوتا أویجد ریحا)[۱] «تا صدایی نشنود یا بویی را احساس نکند(از نماز) منصرف نشود».

بطور عمد ترک کردن رکنی از ارکان یا شرطی از شروط نماز بدون عذر :

به دلیل فرموده پیامبر به کسی که نمازش را به صورت ناصحیح خوانده بود : (إرجع فصل فإنک لم تصل)[۲] «برگرد و نماز بخوان زیرا تو نماز نخوانده‌ای». همچنین به دلیل اینکه پیامبرr به شخصی که به اندازه درهمی از پشت پایش خشک مانده بود، دستور داد که وضو و نمازش را اعاده کند.[۳]

خوردن و آشامیدن عمدی :

ابن منذر می‌گوید : علماء اجماع کرده‌اند بر اینکه اگر کسی در نماز فرض، عمداً بخورد یا بیاشامد لازم است نمازش را اعاده کند[۴]. و نزد جمهور علماء نماز سنت نیز همینطور است؛ چون؟ چیزی که فرض را باطل کند، سنت را نیز باطل می‌کند.

حرف زدن عمدی بدون مصلحت در نماز :

از زید بن أرقم روایت است : (کنا نتکلم فی الصلاه یکلم الرجل منا صاحبه و هو إلی جنبه فی الصلاه، حتی نزلت : )وَقُومُوا اللهِ قَانِتِینَ( فأمرنا بالسکوت و نهینا عن الکلام)[۵] «در نماز با هم صحبت می‌کردیم، مردی از ما با کسی که کنارش نماز می‌خواند صحبت می‌کرد تا آیه )وَقُومُوا اللهِ قَانِتِینَ( نازل شد، سپس به سکوت امر شدیم و از صحبت کردن (در نماز) منع شدیم».

خندیدن :

ابن منذر نقل کرده که خندیدن، به اجماع نماز را باطل می‌کند.[۶]

عبور زن بالغ، خر یا سگ سیاه از بین سجده‌گاه نمازگزار و ستره‌اش :

به دلیل فرموده پیامبر: (إذا قام أحدکم یصلی، فإنه یستره إذا کان بین یدیه مثل آخره الرحل فإذا لم یکن بین یدیه مثل آخره الرحل فإنه یقطع صلاته الحمار و المرأه والکلب الأسود)[۷] «هرگاه یکی از شما نماز خواند و در مقابل او چیزی مانند پشتی پالان شتر وجود داشت، برای او ستره به حساب می‌آید و اگر در مقابلش چیزی مانند پشتی پالان شتر وجود نداشت، عبور زن، خر و سگ سیاه نمازش را باطل می‌کند».

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …