بازاریابی شبکه ای

الحمدلله

این معامله و روش درآمد نوعی قمار است، زیرا افراد شرکت کننده در این سیستم، پس از آنکه خرید کردند، ممکن است کسی را برای زیر مجموعه ی خویش نیابند و لذا بازنده شوند و پولی به دست نیاورد، و احتمال هم دارد که افرادی را بدست آورند و درعوض پولی هنگفت از شرکت بگیرند، درحالیکه خود برای خرید بلیط پول زیادی نپرداخته اند، یعنی مقدار پول داده شده به شرکت به ازای خرید بلیط، کمتر از میزان پولی است که ممکن است در آینده و طی چندین سال بگیرند.

بعبارتی دیگر نتیجه معامله پول دلالی است نه بلیط دریافتی، در حالیکه پولی که از این دلالی عاید شخص می شود بالغ بر دهها هزار (ریال) است و این درحالیست که قیمت خود کالای دریافتی ( بلیط یا همان برگه ی تور مسافرتی) کمتر است. و طبیعی است که اگر بر هر شخصی این دو مسئله ( یعنی پول دلالی و یا کالای دریافتی) را عرضه کنند بلافاصله اولی را برمی گزیند،و به همین دلیل هدف این شرکتها در بازاریابی و تبلیغات برای محصولات خود در حقیقت برجسته نمودن حجم بزرگی از پولهای دلالی به عنوان پاداش دلالی است که هر مشترک می تواند به آنها دست یابد.

بنابر این این معامله با توجه به امورات زیر حرام است:

۱- این معاملات بنوعی متضمن ربا هستند،یعنی ربای اضافه و ربا در قرض،و مشترک مبلغ کمی را می پردازدتا در عوض پول بزرگی را بدست آورد، و این معامله پول به پول است که در آن برابری وجود ندارد و همچنین تاخیر در معامله هم موجود است( این یکی از موارد ربا است یعنی پول در مقابل پول با اختلاف نه تساوی) و این همان ربای حرام است که با نصوص کتاب و سنت و اجماع اثبات شده است.

۲- این معامله مانند قمار است زیرا در آن مشترک نمی داند بالاخره موفق می شود که افراد لازم برای زیر مجموعه خود پیدا می کند یا خیر؟

۳- این معامله شامل خوردن اموال مشترکین به ناحق است زیرا آنکه از این معامله استفاده می کند شرکت است و قصد اعطای برگه هاییرا به مشترکین دارند به جهت فریب آنها و این امر در نص قرآن بر تحریم آن وارد شده است: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ » (نساء ۲۹). یعنی:ای کسانی که ایمان آورده‏اید اموال همدیگر را به ناروا مخورید.

جدای از این، این سیستم درآمد در حقیقت مشابه با روش شرکتهای هرمی است که با پوست و نمایی جدید وارد عرصه شده اند و می دانیم که علمای بزرگوار هرگونه شرکت یا فعالیت را در چنین شرکتهایی ناجایز اعلام کرده و درآمد آنرا نیز حرام دانسته اند.

والله اعلم.

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …